Bruges der mere brændstof ved bykørsel?

Ja, generelt må vi sige, at biler bruger mere brændstof ved bykørsel end ved landevejs- og motorvejskørsel. Dét skyldes de flere opbremsninger med efterfølgende accelerationer, som ikke bare går ud over temperamentet (hos nogen :-)), men også betyder, at der bruges markant mere brændstof end ved rolig, glidende kørsel.

En måde at spare på brændstoffet ved bykørsel er ved, at sætte bilen i tomgang når der holdes for rødt. I dag er der dog mange biler, der har start/stop funktion i bilen, som automatisk afbryder motoren, men uden at deaktivere aircondition, servostyring og bremseforstærker. Dette er udviklet, så bilen ikke skal bruge så meget brændstof ved bykørsel.

For at spare på brændstoffet er det desuden en god idé, at overveje hvad du har til at ligge i bagagerummet. Hvis der ligger tunge til i bilen øges rullemodstanden, og derved vil bilen også bruge mere brændstof. Regn det ud fra at for hver 100 kg ekstra vægt vil din bil bruge 5% eller mere brændstof ved bykørsel.

Dette gælder både benzin- og dieselbiler. Dog anbefales det generelt, at du vælger benzinbil, hvis du kører meget bykørsel. Læs mere om hvorfor i vores blog indlæg ” Skal jeg vælge benzin eller diesel?”.

For at få mest muligt ud af dit brændstof kan det anbefales, at bruge additiver til din motor. Additiver er udviklet til at rense og beskytte komponenterne i brændstofsystemet, og kan hjælpe med, at ved at fjerne sod og koks fra motoren. Du kan finde additiver, der passer til mindre benzinmotorer, der kører bykørsel.

Vi hjælper dig gerne, hvis du er i tvivl.

God dag til dig!

Publiceret: 18-01-2017
Udvalgte biler
Volkswagen Polo 1,2 TSi 110 Highline DSG BMT
42.000 km.
189.900 kr.
Audi A3 1,6 TDi Ambition SB
97.000 km.
224.900 kr.
Skoda Octavia 1,6 TDi 105 Elegance DSG
70.000 km.
219.900 kr.
Kia Ceed 1,6 CRDi 136 Style SW
3.000 km.
219.900 kr.