Ny Kia Rio lige på trapperne

Om blot få uger lander den nyeste version af KIAs populære model i B-segmentet hos Kia Silkeborg i Bilernes Hus!

Sæt allerede nu kryds i kalenderen den 22. - 23. april, hvor Kia Silkeborg holder åbent hus på den nye Kia Rio og byder indenfor i helt nye indbydende Kia salgslokaler!

Med lige under 4.000 solgte Rio eksemplarer sidste år er B-segmentmodellen den næstmest solgte KIA model i Danmark, og tredje generation af Rio bidrog til at introducere flere mennesker for KIA mærket end nogensinde før.

Den helt nye Rio bygger på samme afgørende styrker, men den er endnu mere attraktiv og giver endnu større køreglæde. Fjerde generation af KIA Rio, skiller sig ud med sit progressive design, klassens mest rummelige kabine og bagagerumskapacitet på 325 l, sikkerhedsteknologier bestående af bl.a. automatisk nødopbremsning med fodgængerregistrering, nye opkoblingsmuligheder i form af Android Auto og Apple CarPlay samt mere medrivende kørekomfort -og egenskaber.

Du får:

  • Progressivt udvendigt design og en moderne kabine med et ”flydende” interface.
  • Nye bilteknologier og opkoblingsmuligheder inklusiv integrering af Android og Apple-smartphones.
  • Høj sikkerhed – automatisk nødbremsesystem med fodgængerregistrering som standard.
  • Medrivende køreegenskaber og en mere komfortabel køreoplevelse.
  • Klassens mest rummelige kabine og bagagerumskapacitet på 325 l.
  • Fås med KIAs livlige nye 1,0-liters T-GDI-motor.


Det danske modelprogram

Prisen for den nye Rio starter ved kr. 129.999,- for en 1.2 benzin motor (84 hk) i udstyrsvarianten ”Base” med bl.a. automatisk nødopbremsning med fodgængerregistrering, lane departure warning system, fartpilot med speedlimiter, autolight control, fjernbetjent centrallås, ratbetjent audioanlæg og comfort blink.

Samme motor fås også i udstyrsvarianten ”Base +” til kr. 149.999,- med yderligere udstyr i form af aircondition, tonede ruder, elruder for, el-justerbare sidespejle med varme, læderrat, lædergearknop, varme i forsæder og varme i rat.

Motorvarianterne 1.0 T-GDI (100 hk) og 1.4 CRDI (77 hk) fås fra hhv. kr. 149.999,- og 164.999,- i udstyrsvarianten Vision med bl.a. automatisk nødopbremsning med fodgængerregistrering, lane departure warning system, aircondition, autolight control, fjernbetjent centrallås, komfortblink, ratbetjent audioanlæg, eljusterbare sidespejle med varme, tonede ruder, elruder for, fartpilot med speedlimiter, projektionsforlygter, LED kørelys, tågeforlygter og statisk kurvelys.

Springet op til en Comfort model med yderligere bluetooth, varme i forsæder, varme i rat, læderrat, lædergearknop, konsollampe foran og oplyste makeupspejle er kr. 10.000,-. Det vil sige kr. 159.999,- for 1.0 T-GDI motoren og 174.999,- for 1.4 CRDI motoren.

Springet op til Advance modellen er kr. 15.000,-. Det vil sige, at for hhv. kr. 174.999,- (1.0 T-GDI) og kr. 189.999,- (1.4 CRDI) får man udover udstyret i Comfort modellen også 7” navigation m. touch skærm, bakkamera, DAB radio, diskanthøjtalere, bluetooth m. stemmestyring, TomTom live services, Apple CarPlay, elruder i bag, aut. nedblændeligt bakspejl og bakalarm.

Se hele modelprogrammet her!


Motorvarianter

Den nye KIA Rio fås fra lanceringen med 2 forskellige benzinmotorer og en enkel dieselmotor, der alle er effektive og byder på god acceleration. Begge benzinmotorer sender deres kraft til forhjulene via en 5-trins manuel gearkasse og diesel motoren via en 6-trins manuel gearkasse.

Alle modeller med manuel gearkasse har KIAs start-stop-system som standardudstyr, og 1.0-liters T-GDI-motoren med 100 hk og 1,4-liters dieselmotoren med 77 hk har LFC Pack (Low Fuel Consumption) som omfatter 15” fælge, LED-dagskørelys og Michelin-dæk med lav rullemodstand, og desuden er gearkassens udvekslingsforhold øget en smule for at forbedre brændstofeffektiviteten. Desuden er undervognen sænket 5 mm, så frihøjden reduceres til 135 mm. Dæk med lav rullemodstand er standard på alle motorer for yderligere at reducere CO2 – emissionerne.

Kundernes stigende efterspørgsel efter downsizede turbomotorer resulterer i anvendelsen af KIAs nyeste 3-cylindrede 1,0-liters T-GDI-motor (turbo gasoline direct injection). Den lette og kompakte nye motor forventes at stå for størstedelen af salget. Foruden den høje effektivitet og det lave emissionsniveau er den nye T-GDI-motors lave vægt til gavn for Rios køreegenskaber med lavere vægt foran og mindre inerti, som bilen skal modarbejde i sving.

Motoren med 100 hk når sin maksimale ydelse ved 4.500 omdr./min., og det maksimale drejningsmoment på 172 Nm er til rådighed mellem 1.500-4.000 omdr./min. T-GDI-motoren med den laveste ydelse kan køre op til 24,4 km/l og udleder kun 94 g CO2. Senere på året bliver 1.0 turbobenzineren også tilgængelig med 120 hk.

KIA Rio fås også med en 1,25-liters MPI-benzinmotor (multi-point injection) uden turbo. Motoren på 1,25 l med 84 hk leverer sin maksimale ydelse ved 6.000 omdr./min., og det maksimale drejningsmoment er på 122 Nm ved 4.000 omdr./min. Det giver en brændstoføkonomi på 21,3 km/l og CO2 -emissioner på 106 g/km.

Den nye Rio kommer også med en 1,4-liters dieselmotor med 77 hk, som udleder endnu færre emissioner.1,4-liters dieselmotoren leverer det laveste niveau af CO2-emissioner. Motoren udleder blot 88 g CO2 og kører op til 29,4 km/l.

Køredynamik

Køredynamikken er blevet markant forbedret ved at ændre opsætningen af undervognen ved hjælp af nyt og bedre hjulophæng og affjedring som er forbedret markant. KIAs udviklingsteam for undervognen har haft som mål at skabe endnu større køreglæde med mere adrætte køreegenskaber og optimeret respons fra styretøjet. Rio har uafhængigt hjulophæng med MacPherson stivere foran og torsionsbro bagest.

Sammen med VSM og ESC er to nye teknologier monteret som standardudstyr. Den første af dem er Cornering Brake Control som fordeler bremsekraften asymmetrisk til de enkelte hjul, når du bremser i sving. Det modvirker et potentielt tab af vejgreb og øger sikkerheden.

Straight Line Stability tilpasser bremsetrykket til de enkelte hjul, så stabiliteten kan opretholdes under hårde opbremsninger eller katastrofeopbremsning ved ligeudkørsel.

Sikkerhed og nye teknologier

Den helt nye Rio scorede de maksimale 5 stjerner i Euro NCAP-testen, takket være et endnu stærkere karrosseri, en lang række af passivt sikkerhedsudstyr og det nyeste indenfor aktiv sikkerhed og automatiske teknologier til undgåelse af kollisioner.

Den nye Rio er en af de sikreste biler i klassen. Den fås som standard med KIAs Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Den nye Rio fremstilles med et karrosseri i højstyrkestål og med en lang række passive sikkerhedsfeatures.

Rio har automatisk nødopbremsning (Autonomous Emergency Braking – AEB) med registrering af fodgængere som standard. AEB-systemet i Rio bruger et langtrækkende radarsystem til at registrere en potentiel kollision med et andet køretøj eller en fodgænger og bremser om nødvendigt bilen til stilstand. AEB-systemet er funktionsdygtigt mellem 8-80 km/t og er kombineret med vognbaneassistent (Lane Departure Warning System – LDWS), som advarer føreren, hvis bilen begynder at forlade den valgte vognbane, uden at føreren har tændt blinklyset.

De elegante nye designlinjer giver Rio en mere moden karakter

Den nye Rios fremtoning er karakteriseret ved lige linjer og elegante overflader, hvilket giver bilen et markant nyt look og en mere moden karakter end forgængermodellen.

Foran er Rio udstyret med den seneste version af KIAs tiger-nose-kølergrill, som nu er blevet smallere og bredere hen over bilens front Kølergrillen er integreret med de nydesignede bi-funktionsforlygter, der er mere skulpturelle og har en U-formet LED-lyssignatur, der er med til at give bilen et skarpere look.

Den nye KIA Rio har en moderne ny kabine med en skulpturel udformning og med en mere ergonomisk indretning end i forgængermodellen. Interiøret er også blevet tilpasset til Rios nye teknologier.

Der kan vælges mellem to forskellige kabinefarver – enkeltfarvet sort interiør og gråt to-farvet interiør. Det grå interiør er et tilkøb.

Mere kabine og bagagerumsplads samt forbedret udsyn hele vejen rundt

Et højt niveau af praktiske egenskaber var et af de primære fokuspunkter for KIAs udviklings- og konstruktions-teams, og resultatet er en bil med den mest rummelige kabine og en af de højeste bagagerumskapaciteter (325 l) i B-segmentet.

Rios 10 mm længere akselafstand og 15 mm længere karrosseri bidrager til den større kabine og det større bagagerum. Benpladsen vokser til 1.070 mm foran og 850 mm bagi, og den nye model har bedre skulderplads end de fleste andre biler i klassen med 1.375 mm foran og 1.355 mm bagi. Selv om den nye Rio er 5 mm lavere end den udgående model, er lofthøjden både foran og bagi (hhv. 1.020 mm og 964 mm) blandt de bedste i B-segmentet.

Brændstoftanken, som er placeret under bagsædet, rummer 45 l, hvilket er 2 l mere end i forgængermodellen. Det giver op til 34-58 km ekstra rækkevidde pr. tankfuld afhængigt af motortypen (på basis af NEDC-forbrugscyklussen ved blandet kørsel).

 

 

Publiceret: 15-03-2017
Udvalgte biler
Volkswagen Polo 1,4 TDi 90 Comfortline BMT
31.000 km.
164.900 kr.
Audi A3 2,0 TDi 150 Ambition SB
66.000 km.
264.900 kr.
Skoda Octavia 1,2 TSi 105 Elegance
49.000 km.
179.900 kr.
Kia Ceed 1,6 CRDi 136 Attraction SW
27.000 km.
224.900 kr.