287388 Volvo C40 Recharge Fjord Blue

Alt du skal vide om elbiler

Overvejer du en elbil og gerne vil vide mere om den drivlinje, så har vi samlet det hele her på disse sider. Vi gennemgår også elbiler fra vores nyvognsmærker og ser frem mod elbiler, der er på vej.

NY MED ELBIL?

Bliv klogere på elbiler

- Vi gennemgår alt, hvad der er at vide om elbiler

Det er tydeligt, at interessen for elbiler er stor i Danmark. Antallet af elbiler stiger år for år, og når man skal have ny bil, ser mange i høj grad mod, hvad der tilbydes af fuldelektriske løsninger. Og det er også nødvendigt at forholde sig til. EU har nogle ambitiøse klimamål, der blandt andet indebærer at sænke CO2-udledningen fra transport, og det gøres blandt andet ved at fremme elbilismen. Elbiler udleder ikke CO2 under kørsel, og derfor betragtes de som miljøvenlige biler.

Der er dog nogle barrierer for at købe elbiler. Rækkevidden og antallet af ladestandere er ofte den største bekymring. Men i takt med teknologien bliver bedre, kan bilerne også køre længere, og der bliver løbende opstillet flere og flere ladestandere rundt om i landet. Det betyder også, at elbiler i langt højere grad end for blot et par år siden udgør et reelt alternativ til brændstofbilen.

Overvejer du også at købe en elbil? Så kan du her blive klogere på alt omkring en elbil.

Elbil Webikon

Hvad er en elbil?

En elbil er en bil, der kører på ren strøm. Den har altså ikke nogen forbrændingsmotor, der drives af benzin eller diesel, men en elmotor med et batteri. Batteriet lades op med et kraftigt ladestik, og den driver motoren.

Den kaldes også enten for BEV (Battery Electric Vehicle) eller EV (Electric Vehicle).

Hvordan fungerer en elbil?

En elbil har ikke nogen brændstofmotor. I stedet består en elbil af:

  • En elektrisk motor, der får hjulene til at dreje rundt
  • En inverter som omformer strømmen fra jævnstrøm til vekselstrøm
  • En drivlinje med et 1-trins automatgear
  • Batteri som giver effekt til elmotoren
  • Opladningsstik til at oplade batteriet

Fordele og ulemper ved elbiler

Fordele:

  • Billigere brændstoføkonomi
  • Udleder ingen lokal forurening
  • Automatgear
  • Støjsvag kørsel
  • Hurtig acceleration
  • Lavere serviceomkostninger
  • Lav ejerafgift

Ulemper:

  • Højere nypris
  • Begrænsede lademuligheder i nogle områder
  • Ladetid og evt. kø ved ladestander skal indregnes
  • Kortere rækkevidde ved koldt vejr
  • Kan have begrænset belastning på anhængertræk og kræve trailerkørekort
  • Kortere rækkevidde ved tungt læs
Renault Zoe 2018 Eksterior Ladestation Opladning Elbil

Hvor meget garanti er der på elbiler?

De fleste elbiler har samme garantiperiode som brændstofbiler. Altså typisk to-syv år. De fleste mærker tilbyder dog ekstra garanti på selve batteriet og/eller de elektriske dele. Typisk op til otte år, hvor mærket garanterer 70 procent af den oprindelige batterikapacitet.

Hos nogle mærker medfølger også en gratis serviceaftale de første tre-fem år. Man vil altid kunne tilkøbe ekstra garanti eller en serviceaftale, hvis man vil gardere sig mod uforudsete omkostninger.

Herunder kan du se garantien på række mærkers elbilsbatterier. Om det er år eller kilometerstand afhænger af, hvad der kommer først.

  • Ford: 8 år eller 160.000 km
  • Volvo: 8 år eller 160.000 km
  • Renault: 8 år eller 160.000 km
  • Kia: 7 år eller 150.000 km
  • Mazda: 8 år eller 160.000 km
  • Dacia: 8 år eller 120.000 km

Opladning af elbiler

- Find den rette ladeløsning for dig

Elbiler skal lades op i stedet for at tankes. Der findes flere forskellige ladeløsninger, men når man har en elbil, vælger de fleste at have en ladeboks derhjemme, så man nemt og bekvemt kan oplade i løbet af natten. For at kunne lade en elbil helt op i løbet af en nat kræver det en ladeboks på 11 kW. Hvis du dividerer batteriets størrelse med 10, får du cirka det antal timer, det tager at lade batteriet op. Hvis batteriet er på 70 kWh, vil dette eksempelvis tage omkring syv timer.

Det er også muligt at benytte offentlige ladestandere eller hurtigladere ved tankstationer, supermarkeder eller lignende. Kan du komme i nærheden af en hurtiglader på 100-300 kW vil du, alt efter elbilens maksimale ladeeffekt, kunne lade den fuldt op på under en time.

Læs mere om opladning

Ladeguide: Hvilken ladeløsning skal du vælge?

Prøver du at finde rundt i junglen af forskellige ladeløsninger til de elektriske biler? Fortvivl ikke. Vores motorredaktør forklarer de forskellige muligheder og har samtidig lavet en sammenligning af priserne på de mest udbredte ladeløsninger.

Se videoguiden her - eller læs den skrevne udgave her.

Volvo C40 Recharge Siden

Hvor langt kan en elbil køre på en opladning?

Det er meget forskelligt, hvor langt en elbil kan køre på en opladning. Mange elbiler fås med to batteristørrelser, så man bedre kan vælge, hvad der passer til ens behov.

Et større batteri gør dog også bilen tungere, og dermed slider den mere på dækkene. Derfor skal man ikke nødvendigvis tage det store batteri, hvis man kan klare sig med det mindre.

Rækkevidden ligger generelt for personbiler på 300-600 km.

2021 New Renault Mgane E TECH Electric Nature (1)

Kan man regne med rækkevidden på elbiler?

Ligesom med brændstofbiler skal man tage de opgivne WLTP-opgivelser med et gran salt. Ifølge FDM skal man om vinteren regne med, at regn og minustemperaturer kan mindske rækkevidden med 20-50%. Modsat vil man om sommeren og ved normale hastigheder opleve, at den opgivne rækkevidde kan nås.

Der er meget, der kan påvirke rækkevidden: Vejr, om der er noget på anhængertrækket, hvilken hastighed man kører med osv. På samme måde som man kender det fra brændstofbiler, der også kører kortere på literen ved højere hastigheder.

Mazda Mx 30 2022 Oppe

Elbiler udleder ikke CO2 under kørsel

En elbil udleder ikke CO2, når den kører, og derfor fremstår den for mange som et klimavenligt valg i forhold til en bil med forbrændingsmotor. Det betyder også, at den kan køre i byer med emissionsfrie miljøzoner. Emissionsfri betyder, at den ikke leder CO2.

Men én ting er, hvor meget der udledes under kørsel. Hvad med produktionen af bilen? Og produktionen af den strøm der lades op med? Det er her, at der mange der påpeger, at de klimavenlige elbiler er knap så klimavenlige.

Det er også sandt. Produktionen af en bil, uanset om det er el- eller brændstofbil, vil udlede CO2. Klimarådet lavede i 2018 en sammenligning af CO2-udledningen pr. km over bilens levetid. Forudsætningerne for sammenligningen er, at bilerne kører 200.000 km i bilens levetid, elbilen har et batteri på 40 kWh og plug-in hybriderne i gennemsnit kører på 40% el og 60% benzin.

Klimaraadet CO2 Udledning For Biler

Elbiler udleder mindst CO2 i bilens levetid

Klimarådet har lavet figuren, som ses her, og den viser, at selve bilproduktionen udleder stort set det samme, mens batteriproduktionen er en CO2-tung affære. Der er taget udgangspunkt i, at strømmen produceres efter et dansk miks, som selvfølgelig er mest relevant i en dansk sammenhæng.

Men hav blot i baghovedet, at så snart der lades i et andet land, så kan strømmen være mere sort produceret, end i Danmark hvor vi generelt har meget grøn strøm. Øges efterspørgslen efter strøm markant, hvis bilparken hurtig skiftes ud til elbiler, så vil der i en periode måske produceres mere sort strøm i Danmark, indtil der er kommet flere muligheder for grøn strøm.

Samlet set udleder en elbil altså mindre CO2 pr. km i sin levetid end en plug-in hybrid eller fossilbil.

287367 Volvo C40 Recharge Fjord Blue

Volvo har fokus på CO2-reduktion i hele forsyningskæden

Hvor langt tallet kan komme ned, må tiden vise. Den teknologiske udvikling hjælper godt på vej i forhold til at sænke CO2-udledningen ved produktion af både bil og batteri. Volvo har for eksempel en ambition om at vælge klimaneutral på tværs af forsyningskæden inden 2040, og dermed skal der også nedbringes CO2-udledning i produktionsleddet.

I en rapport, de udgav i slutningen af 2021, har de set nærmere på, hvornår en af deres Recharge-modeller udleder mindre CO2 end fossiludgaven, og her har det stor betydning, hvordan strømmen produceres. For det er virkelig her, at elbilerne skal indhente den øgede udledningen i produktionen.

 

Ford Kuga Batteriskift

Hvor meget skal elbiler til service?

En elbil skal typisk serviceres hvert andet år eller efter 30.000 km. Mange elbiler kan derudover softwareopdateres løbende via det indbyggede mobilmodem uden at skulle på værksted (Over The Air).

Den er billigere i serviceomkostninger, da den ikke skal have skiftet olie og har færre mekaniske sliddele. Til gengæld slider elbiler hurtigere deres dæk, da de er markant tungere end brændstofbiler.

Du kan her læse mere om, hvilken bil der er billigst at eje – elbil, plug-in hybrid eller benzinbil.

Volvo C40 Recharge Siden

Elbiler får rabat på registreringsafgift

Elbiler er blevet tilgodeset i form af lavere registreringsafgift for at gøre det mere attraktivt at købe en elbil. Elbiler er generelt dyrere end fossilbiler, men ved at sænke registreringsafgiften bliver forskellen (naturligvis) mindre. Der blev i december 2020 indgået en bilaftale, der skulle sikre, at der ville være 775.000 nul- eller lavemissionsbiler på de danske veje i 2030. Nul- og lavemissionsbiler er elbiler og plug-in hybridbiler, og meningen med aftalen var, at CO2-udledningen i Danmark blev lavere.

 

Dacia Spring Electric 2022 1600 1A

Rabatten på afgift for elbiler reduceres 

En del af aftalen gik på at give rabat på registreringsafgiften, når man køber en elbil. Rabatten udregnes blandt andet efter CO2-udledning under kørsel, hvor stort batteriet i bilen er, ligesom der er et bundfradrag, der er større ved elbiler. Det er dog besluttet at mindste rabatten, så frem mod 2025 falder fradraget for batteriets størrelse, så det til sidst ikke giver et fradrag.

Samlet set har der været en rabat på 60% af registreringsafgiften i 2021 for elbiler. Den falder til 40% i 2025 og fra 2030 er rabatten 20%. Dermed stiger prisen for elbiler med årene.

Ejerafgift på elbilen

Der findes tre forskellige ejerafgifter, som man betaler af biler. Vægtafgiften er for biler indregistreret før 1. juli 1997, grøn ejerafgift betales for biler indregistreret første gang mellem 1. juli 1997 og 30. juni 2021. CO2-afgift betales på biler, der er indregistreret første gang efter 1. juli 2021.

For elbiler vil det derfor enten være den grønne ejerafgift eller CO2-afgiften, der skal betales.

 

Digital 1920X1080 Kia Niro 8

Grøn ejerafgift på elbiler

Grøn ejerafgift betales således, at jo længere bilen kører pr. liter brændstof, jo lavere er afgiften. Når elbiler ikke bruger brændstof, kræver det en omregning, så man får et km/liter, og det er det, afgiften betales ud fra.

I praksis vil det betyde, at det er den laveste sats, man betaler.

Volvo C40 Recharge Koerende

Beregn ejerafgiften på elbiler hos Skat

Er du i tvivl om, hvad ejerafgiften er på din kommende elbil, eller vil du blot være sikker, så kan du selv beregne det med Skats beregner. 

Du finder den her.

Kia EV6 white parked rearview

CO2-afgift for elbiler

Indregistreres elbilen for første gang efter 1. juli 2021, som det ofte vil være tilfældet, beregnes en CO2-afgift. Her er afgiften udregnet ud fra, hvor mange gram CO2 bilen udleder pr. km.

For elbiler vil dette tal være nul, og dermed betales den laveste sats.

271709 Volvo XC40 Recharge P8 AWD In Glacier Silver

Taber en elbil mere i værdi end en brændstofbil?

Det er svært at spå om værditabet. Især fordi der ikke findes så mange elbiler på markedet endnu, og særligt ikke elbiler der har flere år på bagen. Derfor er det statistiske grundlag ikke så stort. En stor amerikansk undersøgelse indikerer, at værditabet er 5-10% højere, men i takt med udviklingen af elbilerne og den øgede efterspørgsel vil dette udligne sig.

Den største bekymring ved at købe en elbil, der er flere år gammel, må være, om batteriet fortsat holder strøm, lige så godt som hvis det var nyt. Det kan man ikke forvente, men det hjælper, at bilproducenterne har lange garantier på batteriet samt garanterer minimum 70 procent kapacitet efter otte år.

Dermed bør man ikke have ekstra bekymringer om, hvorvidt bilens rækkevidde forringes betydeligt gennem dens levetid.

Ford Mustang Mach E 2022 Trailer

Hvor meget må en elbil trække?

Elbiler må typisk have færre kilo på anhængertrækket end en sammenlignelig brændstofbil. Og uanset hvad vil rækkevidden ofte blive markant mindre med en campingvogn eller trailer på krogen.

I dag kan mange nye elbiler dog måle sig med brændstofbilerne og kan dermed sagtens trække både trailer eller campingvogn. Vær opmærksom på, at den tilladte anhængervægt kan variere alt efter om elbilen er to- eller firehjulstrukket. 

Se nyere brugte elbiler

Se flere nyere brugte biler

Læs nyheder i vores Bilmagasin