Familie Med Ford Kuga (2)

Opladning af plug-in hybrid

Hvilken ladeløsning skal du vælge til din plug-in hybrid?

Vi ser her nærmere på dine muligheder for at oplade din plug-in hybrid og dermed få så meget elektrisk rækkevidde ud af bilen som muligt. 

Vi hjælper og vejleder dig gerne, hvis du har spørgsmål.

Kontakt os

Klar til opladning af plug-in hybrid?

Vælg den rigtige ladeløsning
til din plug-in hybrid

- Hvilken ladeløsning kan bedst betale sig til din plug-in hybrid? Vi guider dig her

Salget af plug-in hybrider i Danmark faldt i 2023 for første gang i flere år. I 2022 udgjorde plug-in hybriderne 24 procent, mens de i 2023 udgjorde 10 procent af salget af nye biler. Trods det blev den populære Ford Kuga Plug-in Hybrid årets tredje mest solgte bil. 

I en plug-in hybrid findes både en brændstofmotor og en elmotor med et batteri, som giver bilen en elektrisk rækkevidde på ca. 30-100 km alt efter model.

Plug-in hybrid er overgangen til ren el.

Populært sagt er plug-in hybrid en overgang til ren el. For andre er det muligheden for at køre elektrisk på kortere ture og ikke tænke på opladningen på længere. Men der kan også være mange andre grunde til at købe plug-in hybrid. 

Uanset hvad grundene er, så er en plug-in hybrid en populær biltype, som giver dig et automatgear, mulighed for støjsvag elektrisk kørsel og meget, meget mere. 

Batteriet er noget mindre end i en ren elbil, og forbruget af strøm er således også mindre. Så er et ladeabonnement løsningen? Vi giver dig overblikket i denne guide. Bemærk, at nedenstående priseksempler er fra januar 2024 og kan have ændret sig siden.

Hvis du har en elbil, har vi også en guide til dig, og den finder du via linket.

Ladeguide til elbilen

KEND DIT BEHOV

Hvordan finder jeg den bedste ladeløsning til min plug-in hybrid?

Når du skal finde ud af, hvad den bedste ladeløsning til din plug-in hybrid er, skal du have besvaret fire centrale spørgsmål:  

- Hvor mange kilometer kører du om året?
- Hvad er din pris per kWh?
- Hvor mange kilometer kører din plug-in hybrid per kWh?
- I hvor høj grad vil du bruge de offentlige ladestandere?

I denne guide gennemgår vi de forskellige løsninger til opladning af din plug-in hybrid efterfulgt af nogle vejledende regneeksempler.

Muligheder for opladning af plug-in hybrid

Mormorlader

Nødlader/mormorlader

Der følger en nødlader med til din plug-in hybrid, og den kaldes også en mormorlader, fordi man bruger den til at lade hos gæster - altså hos mormor. Den kan også bruges som nødløsning derhjemme.

Sikkerhedsstyrelsen anbefaler ikke, at man altid bruger den.

Familie Opladning XC40 Ved Hus (1)

Ladeboks

Når man skal oplade en plug-in hybrid derhjemme, anbefales det, at man opsætter en ladeboks. Den kan enten lejes med en abonnementsløsning, eller du kan købe den selv og få installeret.

Det er den samme type, der bruges til elbil.

 

Kan jeg bruge offentlige ladestandere?

Ja, du kan også anvende offentlige ladestandere til at oplade din plug-in hybrid. Her kan du altid anvende normalladerne, der lader med 11-22 kW, mens nogle modeller kan anvende ladestandere med højere ladehastighed.

Men er du på farten, får du fordelen ved en plug-in hybrid ved, at du bare kan tanke bilen i stedet for at lade den. 

Ford Kuga 2020 1600 B2

OPLADNING UDE OG HJEMME

Hvad er en nødlader (mormorlader)?

Den såkaldte nødoplader følger med bilen, og den har fået navnet mormorlader, fordi den er beregnet til at bruge på besøget hos mormor, der ikke har en ladeboks. Laderen har et særligt stik til bilen i den ene ende (Type 2) og så et almindeligt DK-strømstik i den anden ende. Bilen kan dermed lade direkte fra en almindelig stikkontakt og til den pris per kWh, du normalt betaler for din strøm.

Nødladeren er begrænset til en kontinuerlig belastning på maksimum seks ampere (1,4 kW). Ellers er der risiko for, at ledninger kan smelte og i værste fald bryde i brand. Man kan også tilkøbe en kraftigere mormorlader, der kan lade med 16 ampere (3,7 kW), men den skal tilsluttes et strømstik med egen sikringsgruppe i strømtavlen, og som er forsikret med 16 ampere.

Generelt anbefaler Sikkerhedsstyrelsen kun at bruge mormorladeren som en nødlader. Det kan du læse mere om her.

Fordele og ulemper ved mormorladeren

Fordele:

  • Kan bruges alle steder til opladning
  • Følger med bilen, og du skal derfor ikke have købt ekstra

Ulemper:

  • Forlænger opladningstiden markant
  • Betaler fuld pris for strømmen uden mulighed for abonnementsordning eller refusion
  • Skal kun betragtes som nødløsning i følge Sikkerhedsstyrelsen
Familie Opladning Kuga 2

Oplad plug-in hybriden hjemme

Opladning med ladeboks

Når bilen skal oplades derhjemme, sker det - oftest - med en ladeboks. En mormorlader skal betragtes som en backup, og derfor får de fleste med plug-in hybrid en ladeboks installeret. 

Den skal installeres af en autoriseret elinstallatør, men så må den også trække hele 3x16 ampere fra din gruppetavle – eller hvad der svarer til en effekt på 11 kW.

Den kan derfor oplade din bil markant hurtigere end en mormorlader.

Fordele og ulemper ved ladeboks derhjemme

Fordele:

  • Kan oplade om natten eller andre tidspunkter, når du er hjemme, så bilen er fuldt opladt, når du skal bruge den
  • Lader hurtigere end mormorladeren

Ulemper:

  • Det koster omkring 10.000 kr. at få en ladeboks og få den installeret 
Familie Med Ford Kuga (9)

Vælg ladeboks

Skal man eje eller leje ladeboksen?

Bor du et sted, hvor du kan få installeret en ladeboks, vil de fleste vælge det. Dit hjem bliver din "tankstation", og du kan oplade din plug-in hybrid, når strømmen er billigst. Du kan vælge mellem enten at eje eller leje ladeboksen.

  • Vælger du at købe og eje ladebokse, har du fuld råderet over den. En elektriker installerer den, og du er ikke bundet af et abonnement. Du kan også købe den gennem en udbyder og få et service- og refusionsabonnement.
  • Vælger du at leje boksen, er det som regel billigere at få ladeboksen installeret, og så betaler man i stedet en månedlig lejeudgift. Her får du som regel også et service- og refusionsabonnement med.

EJE: Fordele og ulemper

Fordele:
- Du har fuld råderet over ladeboksen
- Du kan tage den med dig, hvis du flytter - eller sælge den videre
- Du kan undgå et mdl. abonnement/serviceaftale
- Hvis du fravælger et abonnement, kan du købe en ladeboks efter eget valg og ønsket design

Ulemper:
- Du har ingen serviceaftale og hæfter dermed selv for evt. fejl/mangler
- Du skal betale et større opstartsbeløb for anskaffelse og installation af ladeboksen

LEJE: Fordele og ulemper

Fordele:
- Du slipper billigere i oprettelse
- Du får refunderet elafgiften på strøm til elbilen
- Mdl. abonnement/serviceaftale inkluderer fuld garanti på ladeboksen
- Mulighed for billigere abonnement ved tilvalg af elaftale

Ulemper:
- Du får en månedlig udgift til abonnement/serviceaftale
- Du skal sende ladeboksen retur ved opsigelse

Familie Med Ford Kuga (8)

Vælg ladeboks

Abonnement og serviceaftale

Den altoverskyggende fordel ved et ladeabonnement er muligheden for refusion. Gennem abonnementet får du nemlig mulighed for at få refunderet elafgiften på 94,63 øre/kWh (pris pr. 1. januar 2024). Du sparer altså en del per kWh, og du skal ikke køre mange km hver måned, før udgiften til abonnementet er tjent hjem. Det kan du se i vores kommende regneeksempler. 

Du kan både eje og leje en ladeboks med et abonnement (inkl. serviceaftale), og derfor er det ikke afgørende for, om du kan få elafgiften refunderet.

Har du elopvarmet hus i form af fx varmepumpe, får du i forvejen refusion, og så vil et abonnement ikke give mening.

Ladeabonnement: Fordele og ulemper

Fordele:

- Du opnår refusion for elafgiften på al strøm til din elbil
- Du får en serviceaftale på din ladeboks og slipper for varige nedbrud/defekter
- Nogle abonnementer giver samtidig rabat ved brug af deres offentlige ladestandere

Ulemper:

- Du har en månedlig abonnementsudgift
- Du ejer ikke nødvendigvis ladeboksen og skal betale for at få den afmonteret ved evt. opsigelse

Familie Med Ford Kuga (3)

Elafgift og refusion

Hvad betyder afgiftsrefusion?

Afgiftsrefusion er en statsstøttet ordning for at fremme udbredelsen af elbiler i Danmark. Refusionsordningen er vedtaget i folketinget med udløb (indtil videre) i 2030.

For at være berettiget til afgiftsrefusion må du ikke have solceller, og din bolig må ikke være registreret som elopvarmet, da du i så fald allerede opnår refusion. Derved sparer du et evt.  refusionsabonnement/serviceaftale. 

Per 1. januar 2024 lyder afgiftssatsen på 94,63 øre/kWh inkl. moms. Den ændres dog løbende. Se her, hvordan elafgiften ser ud de kommende år.

Familie Med Ford Kuga (1)

Refusionsabonnement

Få fordele med en elaftale

Har du en elaftale gennem samme udbyder som dit refusionsabonnement, opnår du refusion for afgiften inkl. moms. Har du derimod en elaftale gennem en anden udbyder, så kan du ikke længere opnå refusion for momsen, og så lyder refusionssatsen på 75,7 øre/kWh. Altså en forskel på godt 19 øre/kWh.

Refusionsabonnementerne som ikke tilbyder en elaftale kan dog stadig få fradrag svarende til abonnementsprisen. Så betaler du eksempelvis 70 kr./mdr. i abonnement, burde de tilbyde dig refusion inkl. moms af de første 840 kr./år eller svarende til ca. 887 kWh om året. 

Familie Med Ford Kuga (2)

Behovet for opladning

Hvor mange kilometer kører du om året på ren el?

En stor spørgeundersøgelse fra Danmarks Statistik med svar fra over 35.000 PHEV-ejere viste, at de i gennemsnit kørte halvdelen af deres kørte kilometer på el. Det går vi derfor også ud fra i de kommende regneeksempler. Vi er dog klar over, at nogle med et lavt dagligt kørselsbehov kan opnå en højere kørselsandel på ren el.

Kører du for eksempel 15.000 om året, så kører du i gennemsnit ca. 41 km om dagen. Med dette kørselsbehov burde du jo kunne køre de fleste kilometer dagligt på ren el.

Men vi ved også godt, at det ofte bliver til nogle længere ture, eller kolde dage, hvor motoren alligevel starter for at holde kabinen varm.

Familie Med Ford Kuga (5)

Rækkevidde og kWh

Forbruget på plug-in hybriden

Måske har du allerede et klart indtryk af, hvor mange kilometer din bil kører per kWh. Den opgivne rækkevidde kan variere meget alt efter årstid og kørselsmønster. Ifølge en stor test i det norske FDM (NAF), så kan det svinge alt mellem 10-40 procent fra de opgivne tal om vinteren.

I vores regneeksempler tager vi udgangspunkt i den mest solgte plug-in hybrid Ford Kuga, der har et batteri på 14 kWh (brutto). I praksis oplades det med ca. 12 kWh (netto) som giver en opgivet rækkevidde på 65 km. For at korrigere for vejrforhold trækker vi 30 procent fra, hvilket giver en rækkevidde på 3,8 km/kWh.

Selvom tallet måske kan være højere eller lavere for nogle, er det vigtigste, at sammenligningsgrundlaget mellem de forskellige ladeløsninger er det samme.

Clever Hurtiglader

Danmarks største

Hvad tilbyder Clever?

Clever tilbyder pt. det største netværk af ladepunkter i Danmark. Historisk har de været kendt for at tilbyde ubegrænset opladning ude og hjemme for en fast månedlig pris (flatrate). Med de stigende energipriser er denne mulighed afskaffet. 

Clever tilbyder i dag et produkt, hvor du udover det månedlige abonnement betaler et energitillæg. Tillægget betales først, når den gennemsnitlige elspotpris på en måned overstiger 0,89 kr./kWh. Det udregnes: (Gns. indkøbspris - 0,89 kr./kWh) x dit kWh-forbrug = dit energitillæg. Siden marts 2023 har der ikke været betalt energitillæg.

Bruger du Clevers offentlige ladestandere, betaler du samme energitillæg. Til gengæld slipper du for at betale gæstepris på deres ladestandere (typisk 3-6 kr./kWh).

Er du også elkunde hos Clever (Clever Power) slipper du for at skulle refunderes for den brugte strøm til elbilen hos dit nuværende elselskab. Har du en anden elleverandør, får du tilbagebetalt dit strømforbrug på ladeboksen ud fra et månedligt gennemsnit af elprisen mellem kl. 23-06. Prisen stiger altså, hvis du lader på dyrere tidspunkter.

Læs mere om Clever

Spotpris, tariffer, afgifter...
- Hvad er din pris per kWh?

Der bliver snakket meget om energipriser, og hvor meget strøm koster. Har du ikke en fastprisaftale, kan du via forskellige apps holde øje med spotprisen for strøm. Det er ret væsentligt, hvad du betaler, når du skal lade en elbil op, da den på en enkelt opladning lader hvad der svarer til flere dages (for nogle ugers) strømforbrug i en normal husstand.

Mange lader om natten, hvor det ofte er billigere. Du kan via de fleste ladebokse's tilhørende app sørge for, at bilen kun lader op på de billigste tidspunkter af døgnet.

En kWh-pris består udover den rene elpris også af afgifter til staten, moms og transportomkostninger (nettarif) til dit netselskab. Spotprisen afhænger af, om du bor øst eller vest for Storebælt og tariffen af det pågældende netselskab i dit forsyningsområde. Bemærk også, at de fleste netselskaber har højere transportomkostningerne i nogle tidsrum af døgnet (såkaldt spidslast).

I de kommende regneeksempler går vi ud fra en ren spotpris for strømmen på 1,20 kr./kWh inkl. moms.  

Hvilken løsning skal du vælge?

I en tid, hvor elpriserne svinger meget hver eneste dag og fra time til time, er det svært at give et konkret bud på, hvad det koster at køre i en elbil over for eksempel fem år.

Derfor skal de nedenstående regneeksempler bruges til at sammenligne de forskellige løsninger ud fra samme forudsætninger, men de viser IKKE de præcise omkostninger, fordi de er afhængige af elspotpriserne og ikke mindst tarifferne, der varierer alt efter landsdel og el distributør.

Netop derfor har vi valgt kun at gå ud fra et gennemsnit af selve spotprisen på 1,2 kr./kWh. Dette kan i nogle perioder lyde meget lavt og i andre decideret dyrt. Så brug udelukkende eksemplerne til at sammenligne med og IKKE som et generelt udtryk for din endelige pris.

 

Som det fremgår af ovenstående tabel, er den billigste løsning et refusionsabonnement med serviceaftale, hvor du samtidig ejer ladeboksen og kan tage den med videre til et nyt hus eller sælge den igen. Forskellen til OK eller Norlys med en elaftale er dog ganske lille trods højere etablering og abonnement. Dette skyldes primært, at begge selskaber giver dig den fulde afgiftsrefusion inkl. moms. 

Et refusionsabonnement er billigere end at købe ladeboksen uden abonnement. Afgiftsrefusionen betyder, at du blot skal oplade din plug-in hybrid 5-10 gange om måneden, før abonnementet er tjent hjem.

Efter fem år koster det stort set det samme per måned at leje gennem OK eller eje med et refusionsabonnement. Derfor er det i høj grad op til dig, hvorvidt du ønsker et eje eller leje, og hvor store omkostninger, du vil have de første år. I starten er det nemlig altid billigst at leje.

Hvad hvis jeg kører mindre eller mere?

Prisforskellen mellem de forskellige løsninger er stort set den samme, uanset hvor mange kilometer du kører. Så kører du 10.000 km om året - eller 35.000, så vil tallene selvfølgelig være anderledes, men forskellen mellem dem være den samme, og du kan dermed bruge samme konklusion som for de 25.000 km/år. Dog vil Clever ved et højt kørselsbehov og behov for at lade ude blive en bedre forretning. Se blot herunder.

Hvornår kan Clever betale sig?

I forhold til Clever skal du op at køre +32.000 km om året (med halvdelen på el) med ren hjemmeopladning, før det bliver billigere efter fem år i forhold til et refusionsabonnement eller OK eller Norlys med elaftale.

Bemærk dog, at regnestykket ændrer sig markant, hvis du har behov for at oplade på offentlige ladere (se tabellen i næste afsnit). Desuden vil prisen på Clever blive billigere, hvis spotprisen på strømmen er lavere, da energitillægget hos Clever dermed vil falde. 

Med eller uden elaftale?

Med OK og Norlys er det også muligt at vælge en ladeboks med et opladningsabonnement uden deres elaftale. Når vi i ovenstående eksempel ikke medtager disse løsninger, er det fordi, de efter fem år er væsentligt dyrere (+7.000 kr.). Derfor vurderer vi, at det, selvom du finder en billigere elaftale et andet sted, ikke vil kunne betale sig, ikke at tilvælge deres elaftale. Især fordi du dermed også opnår den fulde elafgiftsrefusion.

Bemærk, at de fleste elselskaber har et tillæg til spotprisen som varierer alt efter selskab. Få et overblik her.

Hos Clever er det ligeledes billigere at tilvælge dem som elselskab. Vælger du en anden leverandør, skal du være opmærksom på, at din tilbagebetalingssats kan variere i forhold til din reelle strømpris. Særligt hvis du lader uden for tidsrummet 23-06.

Hvad med kampagnetilbud?

Vær opmærksom på særlige kampagnetilbud, som kan ændre vores regneeksempler en del. De forskellige udbydere kører jævnligt med kampagnetilbud på deres ladeløsninger. Du sparer typisk penge på selve installations- og oprettelsesprisen, hvis du tilvælger deres elaftale. Det betyder, at du i perioder vil kunne købe en ladeløsning med leje af ladeboks helt ned til 800-1.000 kr. i opstartsgebyr.

 

Behøver jeg en ladeboks?

Ovenstående regneeksempel viser ladeprisen over fem år, hvis du vælger kun at benytte den medfølgende nødoplader (mormorlader) til din plug-in hybrid. Det betyder samtidig også, at du betaler din normale strømpris uden mulighed for refusion.

Som det fremgår, er denne løsning billigere de første år, fordi du slipper for at betale for en ladeboks samt abonnement. Modsat er din strømpris væsentligt højere, fordi du ikke kan opnå refusion for elafgiften. Derfor bliver gevinsten ædt op over tid, og efter fem år har du betalt stort set det samme som refusionsabonnementet men uden at eje eller have en ladeboks installeret. Samt du har måtte leve med en langsommere ladetid.

Hvad med ladetiden?

I en plug-in hybrid er batteriet typisk væsentligt mindre end i en elbil. Det betyder også, at det tager kortere tid at lade op. Modsat lader de fleste plug-in hybridbiler kun på en eller to faser (3,6-7,2 kW).

Prioriterer du ladehastigheden højt, er der ingen vej uden om en ladeboks. Men er dit kørselsbehov begrænset, så kan du måske klare dig med den medfølgende nødoplader, der er begrænset til 6 ampere, eller hvad der svarer til ca. 1,4 kW. 

Det betyder også, at det vil tage mindst en hel nat, (og cirka tre gange så lang tid som en ladeboks) at oplade din plug-in hybrid fra 0-100 procent. Overvejer du at købe en ren elbil senere, kan du dog lige så godt investere i ladeboksen nu, og så er du klar til elbilen.

 

Hvad betyder andelen af opladning på offentlige ladestandere?

Spørgsmålet, som mange ønsker besvaret er, hvornår Clever kan betale sig, når deres abonnement umiddelbart er meget dyrere end andres. Dette afhænger i høj grad af dit kørselsbehov og behov for at bruge offentlige ladestandere. I en plug-in hybrid afgør du jo selv dette behov, fordi du ikke er låst til at lade ude, hvis batteriet løber tør.

I ovenstående regneeksempel er vi gået ud fra samme kørselsbehov på 25.000 km (3.289 kWh) om året. Men her er 20 procent af de kørte km (og dermed dit strømforbrug) opladt på en offentlig 11 kW ladestander til en pris på 2,5 kr./kWh (OK ladepris januar 2024).

Som det fremgår, vil leje af en ladeboks gennem OK og Norlys ved 20 procent offentlig opladning koste stort set det samme som hos Clever efter fem år. Med andre ord vil Clever med et højere kørselsbehov og med mere end 20 procent offentlig opladning som udgangspunkt være mere fordelagtigt. 

Så tænker du sikkert, at Clevers historik med at ændre i deres abonnement taler til andres fordel, når man skal se fem år frem i tiden eller mere. Men lader du for eksempel 30 procent på offentlige ladestandere, begynder Clever at være en væsentligt bedre forretning. 

Læs nyheder i vores Bilmagasin