Ny Kia EV5 kommer til Europa
Kia har bekræftet, at deres kommende Kia EV5 kommer til Europa. Det bliver en kompakt og familievenlig SUV, der er inspireret af den store EV9.
Kia har bekræftet, at deres kommende Kia EV5 kommer til Europa. Det bliver en kompakt og familievenlig SUV, der er inspireret af den store EV9.
Skal du fremover have en familievenlig elbil, kan Kia EV5 være et godt bud. Det er i hvert fald den målgruppe elbilen er tiltænkt, fortalte Kia ved mærkets EV Day, hvor den nye EV5 blev præsenteret. Bilen, der i første omgang var præsenteret i Kina, kommer til Europa, bekræftede Kia.
Det er den tredje rent batteridrevne bil i Kias modelprogram efter EV6 og EV9. Kia Niro fås nemlig også som plug-in hybrid og tæller derfor ikke med i den statistik hos Kia. EV5 er bygget på platformen E-GMP, og den har et markant SUV-design, der er skabt på baggrund af Kias designfilosofi ”Opposites United”.
Den kombinerer alsidighed og komfort med avanceret teknologi, dynamiske præstationer og førsteklasses sikkerhed, og det giver en bil i harmonisk balance. Interiøret nytænker, hvordan en kabine skal være, og den er stærkt inspireret af EV9. Med stor rummelighed i kabinen minder den mere om en lounge.
- Kia EV5 er ikke blot den næste tilføjelse til vores hurtigt voksende elektriske modelprogram, men også et udtryk for hvordan vi vil accelerere elbilrevolutionen. For os er det det perfekte udtryk for både vores fremtidige elbilstrategi og vores dedikerede arbejde med at accelerere den globale omstilling til elbiler, siger Spencer Cho, som er Head of Global Business Planning Sub-Division.
Kia EV5 er en mindre udgave af EV9. Rummelig kabine, lækre designdetaljer og en kompakt SUV, der er velegnet til alle familier. Foto: Kia
Det er endnu uvist, hvilke udgaver og varianter af Kia EV5, som vi kommer til at få i Europa og Danmark, men i Kina vil der være tre varianter: Standard, long-range og long-range AWD.
Standardmodellen vil få en 64 kWh-batteripakke, motor med 218 hk (160 kW) samt en rækkevidde op 530 km pr. opladning i henhold til CLTC-standarden (Combined Charging and Load Cycle). CLTC er den standard, man bruger i Kina til at teste rækkevidde. I Europa anvender man typisk WLTP. Generelt er CLTC mere optimistisk, og derfor skal man ikke regne med en WLTP-rækkevidde på 530 km.
Long-range-modellen vil få et batteri på 88 kWh og har samme motor. Den har en opgivet rækkevidde på 720 km (CLTC). Long-range AWD-modellen har også 88 kWh-batteri og en samlet ydelse på 313 hk med en 218 hk-motor forrest og en 95 hk-motor bagerst. Her har Kia en målsætning om en rækkevidde på 650 km (CLTC), og bilen vil kunne lynlade fra 30-80% på 27 minutter.
I Korea vil modeller have lidt mindre batterier, og alle modeller vil blive skræddersyet til markedskravene, så hvordan de europæiske udgaver bliver, må vi vente og se.
Kia EV5 er ikke blot den næste tilføjelse til vores hurtigt voksende elektriske modelprogram, men også et udtryk for hvordan vi vil accelerere elbilrevolutionen. For os er det det perfekte udtryk for både vores fremtidige elbilstrategi og vores dedikerede arbejde med at accelerere den globale omstilling til elbiler.
Der kommer umiddelbart tre varianter af Kia EV5: Standard, long-range, og long range AWD. Foto: Kia
Batteriet i EV5 er blevet udviklet til at fungere effektivt på alle fire årstider – selv i ekstremt varmt eller koldt vejr. Et avanceret varmepumpesystem, som allerede er en populær feature i EV6, er blevet integreret i EV5 til styring af batteriets temperatur, så præstationerne er ensartede uanset de omgivende forhold.
Bilen får et regenererende bremsesystem og et i-Pedal-system, så førerne både kan sænke farten og accelerere med kun en pedal, hvilket øger kørekomforten.
- Elbilmarkedet udvides fra at være attraktivt for en mindre målgruppe af hurtigt omstillingsparate til at appellere til et bredere flertal af kunderne. I kraft af vores førerposition i den store omstilling til elbiler har vi hurtigt udvidet vores elbilmodelprogram til udover EV6 og EV9 også at omfatte et udvalg af små og mellemstore modeller som fx EV5. Vores konkurrencedygtige og voksende udvalg af elbiler vil accelerere udbredelsen af elbiler og give kunderne flere muligheder at vælge imellem, udtalte Spencer Cho, som er Head of Global Business Planning Sub-Division.
EV5 vil også kunne fås i en GT-version med endnu bedre præstationer og en medrivende køreoplevelse. Flere informationer om EV5 GT-versionen følger senere.
Fysiske knapper er holdt på et minimum, og der er to 12,3" skærme samt et 5" display til klimaregulering i Kia EV5. Foto: Kia
Den lette, godt ventilerede og rummelige kabine i EV5 er udstyret med banebrydende infotainment- og opkoblingsteknologi, som øger effektiviteten og komforten på enhver køretur, mens personerne i bilen på sikker vis kan fordybe sig i det digitale univers under kørslen.
Bilen er udstyret med ccNC-infotainmentsystemet (connected car Navigation Cockpit) og understøtter over-the-air-softwareopdateringer. Det omfatter et panoramadisplay, som består af en 12,3” instrumentenhed, et 12,3” infotainmentsystem og et 5” display til klimaregulering. Disse features giver føreren omfattende informationer og indhold til en komfortabel og fordybende køreoplevelse.
Mærkets nye Unified Graphical User Interface (GUI) anvendes til Audio-visual-skærmen, navigationsystemet og telematikskærmen (AVNT), og CDU’en sikrer en fremragende og ensartet visning af informationer. Menuer, der er nemme at navigere igennem, gør det nemmere at bruge elbilsspecifikke funktioner og giver føreren mulighed for at overvåge rækkevidden og opladningsstatussen. Det elegante flow af informationer bliver yderligere fremhævet med et head-up-display (HUD) på forruden (ekstraudstyr).
Vores konkurrencedygtige og voksende udvalg af elbiler vil accelerere udbredelsen af elbiler og give kunderne flere muligheder at vælge imellem.
I hele kabinen er de fysiske knapper holdt på et minimum. Under den centrale AVNT-skærm giver fire skjulte knapper mulighed for at betjene en start-stop-funktion sammen med AVNT og betjene varme, ventilation og aircondition (HVAC) – tidligere ville der skulle bruges 17 knapper til at betjene disse systemer.
Det 3-zoners klimaanlæg giver mulighed for individuel betjening for fører, forsædepassager og bagsædepassagerer, og en after-blow-funktion reducerer lugte fra airconditionsystemet, så kabinen er behagelig at opholde sig i for alle personer i bilen.
Kunderne kan holde deres EV5 helt opdateret ved at opgradere SUV’ens digitale funktioner og tjenester uden at skulle køre til en forhandler. Foruden standardudstyret tilbyder Kia Connect Store en lang række muligheder for at berige brugeroplevelsen med ekstra præstationer og køreglæde.
Kias designfilosofi er tydelig fra model til model, og EV5 er ingen undtagelse. Foto: Kia
EV5 er udstyret med i alt syv airbags. Foruden den topmoderne sikkerhedsseleteknologi er bilens struktur konstrueret til maksimal styrke. Bilen tilbydes naturligvis med mærkets nyeste avancerede førerassistentsystemer (ADAS) og en række aktive sikkerhedsfeatures.
Modellen er udstyret med Highway Driving Assist 2 (HDA2), som hjælper føreren med at holde afstand til det forankørende køretøj, holde bilen midt i vognbanen og tilpasse positionen til siderne.
Med et enkelt tryk på den intelligente nøgle Kia Digital Key 2 kan kunderne aktivere bilens Remote Smart Parking Assist 2-system (RSPA 2). Denne teknologi gør det muligt, at SUV'en kan parkere automatisk uden indgriben fra føreren, hvad enten vedkommende befinder sig i eller uden for bilen. Desuden giver den intelligente udkørselsfunktion og fjernbetjent kørsel fremad og bagud førerne ekstra ro i sjælen i trange parkeringsbåse. Disse features giver en mere afslappet og begejstrende køre- og parkeringsoplevelse.
Ved hjælp af ultralydssensorer, der registrerer forhindringer, manøvrerer RSPA 2 automatisk bilen ind i den valgte parkeringsbås og styrer selv speeder, bremser og gearskift. Systemet bremser også automatisk, hvis en forhindring registreres i bilens kørselsretning. Den er også udstyret med Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist (RCCA), som kan forhindre kollisioner med tværgående trafik, mens man bakker.
Vi arbejder på at øge energiudnyttelsen i EV5 ved at integrere funktionerne Vehicle-to-Load (V2L) og Vehicle-to-Grid (V2G) i bilen. Med V2L kan højvoltsbatteriet forsyne eksterne elektriske apparater med strøm. Kia vil fokusere på at udrulle V2G i regioner, hvor den nødvendige infrastruktur er på plads, så strøm fra batteriet kan sendes tilbage til elnettet.
Der kommer til at fås flere sædekonfigurationer til Kia EV5 med stofindtræk, der er lavet af genbrugt PET og beklædninger i Bio-PU-læder. Det giver ultrakomfortable sæder og gør kabinen praktisk.
Hvilke sædekonfigurationer, vi får i Europa, er uvist, men der bliver præsenteret flere forskellige med justerbare ryglænshældninger, som skal forebygge ubehag for ryggen og rygraden og er med trinløs indstilling. Der er afslapningsæder med massagefunktion og komfortsæder med seks lyftceller til massage, lændestøtte, varme, ventilation og fodhviler.
Derudover er sikkerhedssæder udstyret med tre airbags og 4-vejs justerbar nakkestøtte, så passagerbeskyttelsen er i særklasse.
Kia fremhæver også, at anden sæderække kan klappes helt fladt ned, og der er et køle/varmerum i den bagerste konsol. I rummet kan man varme eller afkøle mad og drikke i et temperaturinterval på 5-55 grader, og det rummer 4,0 l. Naturligvis har designerne af interiøret i EV5 også tænkt på en funktion, så personerne i bilen kan nyde deres mad udendørs eller i bilen. Det skyldes et særdeles alsidigt Multi Table luggage board, som på et øjeblik kan forvandles til et bord.
Kia EV5 lanceres i Kina i slutningen af 2023. Hvornår den kommer til Europa er uvist.