Se regnskabet: 222.000 km i Tesla Model 3
Hvad koster det at eje en elbil på den lidt længere bane? Vi har lavet en guide med Frank, der har kørt 222.000 km i sin Tesla Model 3 på bare 3,5 år.
Hvad koster det at eje en elbil på den lidt længere bane? Vi har lavet en guide med Frank, der har kørt 222.000 km i sin Tesla Model 3 på bare 3,5 år.
Overvejer du om tiden er moden til at skifte fossilbilen ud med en elbil? Usikkerheder er der mange af, når vi skal skifte noget velkendt ud med noget nyt og ukendt. Mange bekymrer sig om udviklingen og værditabet på elbiler, og vælger at lease, og det kan sagtens være den rette vej at gå, for at få ro i maven.
I den her artikel introducerer Hans Sandal fra Bilguiden dig for en af hans bekendte og tidligere kollegaer Frank og hans erfaringer med at eje en elbil. Han har nemlig lige rundet 222.000 km i sin Tesla Model 3 Long Range, som han har ejet i godt 3½ år.
Vi ville gerne have haft Frank med på en køretur i videoen, men fordi han tidligere har oplevet en grov tone på sociale medier fra folk, som af en eller anden årsag er imod elbiler, så ønsker han ikke at medvirke i videoen. Tankevækkende - men heldigvis må vi gerne bruge hans tal og lægge dem frem for jer her, så du kan blive klogere på hans driftsomkostninger og værditab.
VIDEO: Se hele Bilguidens video om Franks oplevelse med sin elbil efter 222.000 km.
Hverken vi eller Frank er blinde for, at en benzin- eller dieselbil stadig vil være det mest fornuftige valg for mange. Hvis man ikke kan lade derhjemme om natten, kører mange km hver dag uden tid til at lade, eller vil komme hurtigst med campingvognen til Gardasøen – ja så er elbilen bagud på point. Og vil du ikke give mere en 150-200.000 kr. for en brugt bil, ja så er der stadig ikke mange større elbiler på markedet at vælge imellem.
Nogle bilister har med ejerskabet af en elbil ligesom Frank sparet rigtig mange penge. Andre har desværre oplevet problemer med teknologien, fejl eller uforholdsmæssigt store værditab, og det kan tippe ethvert bilregnskab i en negativ retning.
Men det er jo ikke noget nyt. En fossilbil kan også gå i stykker og blive en rigtig dyr fornøjelse, hvis topstykket, turboen eller tandremmen går i stykker.
På elbilen er der markant færre mekaniske dele, som kan gå i stykker. Ikke desto mindre kan de, der er, også gå i stykker. Så når vi om et øjeblik præsenterer dig for Fransk samlede regnskab efter 222.000 km, så kan han have været heldig. Det kan også være, noget går i stykker i morgen, og det kan også være, den kører tre år mere uden problemer. Ingen ved det. Derfor er Franks oplevelse kun ét billede på ejerskabet af en elbil.
LÆS MERE: Brugt elbil og risiko: Hvor længe holder batteriet?
Frank har ikke oplevet nogle problemer med sin elbil. Den kører stadig på de samme bremser, og har kostet ham under 6.000 kr. at servicere på 3½ år. Privatfoto.
Frank ejer en Tesla Model 3 Long Range fra november 2020. (2021 model med varmepumpe). Han har nu, 42 måneder senere, rundet 222.000 km i den, da han hver dag pendler langt på arbejde.
I alt har bilen kostet Frank 95.292 kr. efter 3,5 års ejerskab. Det svarer til 2.269 kr. om måneden eller 43 øre per kørt km. Dertil skal selvfølgelig lægges et værditab på bilen.
Så hvad ville den koste i dag?
Frank gav 440.000 kr. (inkl. træk) for bilen. I dag står en brugt model tilsvarende Franks til salg for omkring 190-210.000 kr.
Franks bil har altså mere end halveret sin værdi på 3,5 år. Men han har også fået 222.000 km ud af det.
Lægger vi værditabet oveni regnskabet har det kostet Frank ca. 1,51 kr./km i TCO. Dog er udgifter til finansiering ikke medregnet. Men det er MEGET billigt.
Gennemsnitstallene for TCO i 2023 (minus brændstofomkostninger) lyder på:
- Benzinbiler: 2,6 kr./km
- Dieselbiler: 3,0 kr./km
- Elbiler: 1,9 kr./km
TCO står for Total Cost of Ownership og er normalt et udtryk for de samlede omkostninger ved at køre i en bil. TCO-beregningen er her uden brændstofomkostninger og baseret på de ti mest solgte nye og de ti mest solgte brugte biler i Danmark fra og med januar til og med december 2023. TCO-tallene tager udgangspunkt i tre års ejerskab og efterfølgende salg i ren handel til forhandler.
Eksempel
Du kører 25.000 km om året over tre års ejerskab (i alt 75.000 km).
Du kører 17 km/l på diesel, 14 km/l på benzin og 5 km/kWh i elbil.
Literpris (7. marts 2024): Diesel 12,70 kr., Benzin 14,20 kr. kWh-pris: 2,00 kr.
Diesel: ((12,7/17)+3,0)x75.000 = 281.029 kr.
Benzin: ((14,2/14)+2,6)x75.000 = 271.071 kr.
El: ((2,00/5)+1,9)x75.000 = 172.500 kr.
Hvad tænker du om Franks regnskab efter 3,5 år? Får det dig til at overveje en elbil næste gang?
Som jeg nævnte i begyndelsen, så kan du helt sikkert finde andre elbilsejere som ikke har været lige så heldige som Frank og har oplevet højere serviceomkostninger eller måske endda udgifter til en større reparation. Men igen – den risiko lever man også med i en almindelig fossilbil, hvor der er endnu flere sliddele, som også kan gå i stykker.
Jeg kan godt forstå, at man med de mange prisnedsættelser bliver bange for at købe en elbil, mens udviklingen kører derudaf. Og ejere som Frank har tabt ekstra meget på elbilen ved at have købt, mens de var dyrest. Men jeg tror også, at elbilerne er ved at finde et mere normalt prisleje. Og regner du med at eje elbilen i 3-5 år, så vil jeg ikke være så bekymret for en markant lavere restværdi på elbilen.
En bil er ikke nogen investering som giver et afkast. Til gengæld må man i Franks tilfælde sige, at han har været ualmindeligt billigt kørende i over tre år og sparet rigtig mange penge på brændstof og drift. Og hver dag han pendler, sparer han flere penge i forhold til sin tidligere dieselbil.
Jeg håber, du kunne bruge Franks tal til at blive lidt klogere på om en elbil er vejen at gå for dig. Tak fordi du læste med!