Se regnskabet: 222.000 km i Tesla Model 3

Hvad koster det at eje en elbil på den lidt længere bane? Vi har lavet en guide med Frank, der har kørt 222.000 km i sin Tesla Model 3 på bare 3,5 år.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·
DSC01983

Overvejer du om tiden er moden til at skifte fossilbilen ud med en elbil? Usikkerheder er der mange af, når vi skal skifte noget velkendt ud med noget nyt og ukendt. Mange bekymrer sig om udviklingen og værditabet på elbiler, og vælger at lease, og det kan sagtens være den rette vej at gå, for at få ro i maven.

I den her artikel introducerer Hans Sandal fra Bilguiden dig for en af hans bekendte og tidligere kollegaer Frank og hans erfaringer med at eje en elbil. Han har nemlig lige rundet 222.000 km i sin Tesla Model 3 Long Range, som han har ejet i godt 3½ år.

For eller imod elbiler

Vi ville gerne have haft Frank med på en køretur i videoen, men fordi han tidligere har oplevet en grov tone på sociale medier fra folk, som af en eller anden årsag er imod elbiler, så ønsker han ikke at medvirke i videoen. Tankevækkende - men heldigvis må vi gerne bruge hans tal og lægge dem frem for jer her, så du kan blive klogere på hans driftsomkostninger og værditab.

VIDEO: Se hele Bilguidens video om Franks oplevelse med sin elbil efter 222.000 km.

Passer en elbil til alle?

Hverken vi eller Frank er blinde for, at en benzin- eller dieselbil stadig vil være det mest fornuftige valg for mange. Hvis man ikke kan lade derhjemme om natten, kører mange km hver dag uden tid til at lade, eller vil komme hurtigst med campingvognen til Gardasøen – ja så er elbilen bagud på point. Og vil du ikke give mere en 150-200.000 kr. for en brugt bil, ja så er der stadig ikke mange større elbiler på markedet at vælge imellem.

Nogle bilister har med ejerskabet af en elbil ligesom Frank sparet rigtig mange penge. Andre har desværre oplevet problemer med teknologien, fejl eller uforholdsmæssigt store værditab, og det kan tippe ethvert bilregnskab i en negativ retning.

Men det er jo ikke noget nyt. En fossilbil kan også gå i stykker og blive en rigtig dyr fornøjelse, hvis topstykket, turboen eller tandremmen går i stykker.

På elbilen er der markant færre mekaniske dele, som kan gå i stykker. Ikke desto mindre kan de, der er, også gå i stykker. Så når vi om et øjeblik præsenterer dig for Fransk samlede regnskab efter 222.000 km, så kan han have været heldig. Det kan også være, noget går i stykker i morgen, og det kan også være, den kører tre år mere uden problemer. Ingen ved det. Derfor er Franks oplevelse kun ét billede på ejerskabet af en elbil.

LÆS MERE: Brugt elbil og risiko: Hvor længe holder batteriet?

20240305 085851137 Ios

Frank har ikke oplevet nogle problemer med sin elbil. Den kører stadig på de samme bremser, og har kostet ham under 6.000 kr. at servicere på 3½ år. Privatfoto.

Se tallene: Det har det kostet Frank at køre elbil

Frank ejer en Tesla Model 3 Long Range fra november 2020. (2021 model med varmepumpe). Han har nu, 42 måneder senere, rundet 222.000 km i den, da han hver dag pendler langt på arbejde.

Service/drift: 5.829 kr.

Frank har selv skiftet viskerblade og kabinefilter og ellers brugt et almindeligt værksted. Altså ikke et autoriseret Tesla-værksted. Det har selvfølgelig sparet ham for nogle penge. Han har fået lavet/skiftet følgende:

  • 3 sæt Bosch viskerblade (480 kr.)
  • 4 sæt kabinefilter (1.200 kr.)
  • Aircondition service v. 120.000 km (499 kr.)
  • Bremsevæske udskiftning v. 143.000 km. (1.500 kr.)
  • Reparation af vand i trailerstik (650 kr.)
  • Udskiftning af to bundplader (1.500 kr.)

Status og rusttjek

Frank har fået FDM til at lave et rusttjek på sin bil, og der var ingen anmærkninger. Bremserne ser ifølge mekanikeren stadig fine ud og skal ikke skiftes foreløbigt. De begynder at have lidt rust på skiverne, som ifølge hans mekaniker blot kan slibes væk. 

FDM vurderer, at bærearmene i bag er ved at være slidte, og bilen skal derfor have skiftet disse inden første syn i november 2024. Estimeret udgift 5-6.000 kr.

Dæk og rens af bremser: 15.000 kr.

Beløbet er fastlagt efter nyprisen på dæk inkl. montering og afbalancering. Men faktisk har Frank formået at gøre det væsentligt billigere. Sommerdækkene (Michelin Pilot Sport) finder han nemlig lettere brugt på nettet fra andre Tesla-ejere, som har afmonteret dem, fordi de ønsker at skifte til helårsdæk eller gå op i tommer, når de køber bilen. 

Frank får bremserne renset hvert forår ved skift til sommerdæk. Han kører på de mest økonomiske 18” letmetalfælge og har formået at køre knap halvdelen af sine km på det samme sæt vinterdæk (GoodYear Ultragrip Performance+). Og de har stadig omkring fire mm mønster.

Det lyder vildt, og Frank tror forklaringen ligger i, at ca. 80 procent af hans kørsel er på motorvej med en konstant hastighed uden accelerationer eller hårde nedbremsninger, som slider mere på dækkene.

Ejerafgift: 2.520 kr.

CO2-ejerafgift koster på en elbil 360 kr. halvårligt.

På 3,5 år bliver det til i alt 2.520 kr.

Forsikring: 26.943 kr.

Frank betaler 7.698 kr. om året for at forsikre sin elbil med kasko. Forsikringen er med fri km og en selvrisiko på 3.878 kr.

På 3,5 år bliver det samlet 26.943 kr.

Opladning: 45.000 kr.

Frank har lavet et overslag på samlet 45.000 kr. for udgifter til strøm til bilen indtil videre.

Det fordeler sig på følgende:

Clever abonnement (799 kr./md.)
= 33.558 kr. (+ en smule i energitillæg)

Etableringsomkostninger: 7.500 kr.

Ladning i udlandet (Tesla): 3.000 kr.

Batteriets tilstand

Ifølge en kapacitetsmåling af batteriet, som Frank har foretaget med Teslas egen software i bilen, viser den en degradering af batteriet på 7 procent efter 222.000 km, hvilket må siges at være ganske pænt. 

Du kan læse mere om batteridegradering her.

Den store ubekendte: værditab

I alt har bilen kostet Frank 95.292 kr. efter 3,5 års ejerskab. Det svarer til 2.269 kr. om måneden eller 43 øre per kørt km. Dertil skal selvfølgelig lægges et værditab på bilen.

Så hvad ville den koste i dag?

Frank gav 440.000 kr. (inkl. træk) for bilen. I dag står en brugt model tilsvarende Franks til salg for omkring 190-210.000 kr.

Franks bil har altså mere end halveret sin værdi på 3,5 år. Men han har også fået 222.000 km ud af det.

Lægger vi værditabet oveni regnskabet har det kostet Frank ca. 1,51 kr./km i TCO. Dog er udgifter til finansiering ikke medregnet. Men det er MEGET billigt.

Gennemsnitstallene for TCO i 2023 (minus brændstofomkostninger) lyder på:
- Benzinbiler: 2,6 kr./km
- Dieselbiler: 3,0 kr./km
- Elbiler: 1,9 kr./km

TCO står for Total Cost of Ownership og er normalt et udtryk for de samlede omkostninger ved at køre i en bil. TCO-beregningen er her uden brændstofomkostninger og baseret på de ti mest solgte nye og de ti mest solgte brugte biler i Danmark fra og med januar til og med december 2023. TCO-tallene tager udgangspunkt i tre års ejerskab og efterfølgende salg i ren handel til forhandler.

DSC01996

Beregn selv, hvad bilen koster dig at eje

  1. Estimér dit årlige kørselsbehov.
  2. Regn ud, hvad det koster i brændstof per km eller el per km.
  3. Derefter finder du TCO-tallet, som fordelt på drivlinjer ser således ud:
    - Benzinbiler: 2,6 kr./km
    - Dieselbiler: 3,0 kr./km
    - Elbiler: 1,9 kr./km
  4. Summen af TCO og prisen for brændstof/el per km ganger du med den samlede afstand.

Eksempel

Du kører 25.000 km om året over tre års ejerskab (i alt 75.000 km).
Du kører 17 km/l på diesel, 14 km/l på benzin og 5 km/kWh i elbil.
Literpris (7. marts 2024): Diesel 12,70 kr., Benzin 14,20 kr. kWh-pris: 2,00 kr. 

Diesel: ((12,7/17)+3,0)x75.000 = 281.029 kr.
Benzin: ((14,2/14)+2,6)x75.000 = 271.071 kr.
El: ((2,00/5)+1,9)x75.000 = 172.500 kr.

Får Franks tal dig til at købe en elbil?

Hvad tænker du om Franks regnskab efter 3,5 år? Får det dig til at overveje en elbil næste gang?

Som jeg nævnte i begyndelsen, så kan du helt sikkert finde andre elbilsejere som ikke har været lige så heldige som Frank og har oplevet højere serviceomkostninger eller måske endda udgifter til en større reparation. Men igen – den risiko lever man også med i en almindelig fossilbil, hvor der er endnu flere sliddele, som også kan gå i stykker.

Jeg kan godt forstå, at man med de mange prisnedsættelser bliver bange for at købe en elbil, mens udviklingen kører derudaf. Og ejere som Frank har tabt ekstra meget på elbilen ved at have købt, mens de var dyrest. Men jeg tror også, at elbilerne er ved at finde et mere normalt prisleje. Og regner du med at eje elbilen i 3-5 år, så vil jeg ikke være så bekymret for en markant lavere restværdi på elbilen. 

En bil er ikke nogen investering som giver et afkast. Til gengæld må man i Franks tilfælde sige, at han har været ualmindeligt billigt kørende i over tre år og sparet rigtig mange penge på brændstof og drift. Og hver dag han pendler, sparer han flere penge i forhold til sin tidligere dieselbil.

Jeg håber, du kunne bruge Franks tal til at blive lidt klogere på om en elbil er vejen at gå for dig. Tak fordi du læste med!

Se flere nyheder i vores Bilmagasin