Brugt elbil og risiko: Hvor længe holder batteriet?

I takt med et øget udvalg af nye elbiler, så er der også kommet langt flere brugte alternativer. Men det rejser også en bekymring hos mange for, om den brugte elbil nu også er et lige så sikkert køb som en ny med garanti.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·
Brugt Elbil Og Batteri.00 00 56 17.Still002

I takt med et øget udvalg af nye elbiler, så er der også kommet langt flere brugte alternativer. Men det rejser også en bekymring hos mange for, om den brugte elbil nu også er et lige så sikkert køb som en ny med garanti.

I denne guide har vi samlet svar på en række spørgsmål omkring brugte elbiler, garanti, batteriets holdbarhed, og hvordan du bedste lader det op. Der er også interessante henvisninger til nye undersøgelser i bilguidens video, som du finder i bunden af artiklen.

VIDEO: Se hele Bilguidens video om elbiler og batterier

Få svar på dine spørgsmål

Hvor lang garanti er der på en elektrisk bil?

Ligesom på brændstofbiler varierer garantiperioden også på elbiler alt efter producent. Det kan variere alt mellem to og ti år. Ofte følger der også en kilometerbegrænsning med, så bilen ikke må have kørt mere end et givent kilometertal inden for perioden. Vær opmærksom på, at fabriksgarantien ikke dækker sliddele som bremser, 12V-batteri og lignende.

Hvor lang garanti er der på batteriet?

En stor del af en eventuel bekymring for at købe en elektrisk bil relaterer sig uden tvivl til batteriet. Fordi man måske har læst at det potentielt kan koste 50-100.000 kr. eller mere at købe et nyt.

Garanti på batteriet afhænger i høj grad af bilproducenten. Nogle bilmærker yder blot to års fabriksgaranti, mens andre både tilbyder helt op til otte eller ti års garanti.

Her kan der både være tale om en garanti som dækker selve batteriet mod defekter, men garantien kan også være begrænset til kun at dække batterikapaciteten. Det betyder, at garantien kun dækker, hvis batterikapaciteten efter den angivne alder eller kilometerbegrænsning er nået under en vis grænse (typisk 70 eller 80 %). Dette procenttal kaldes SOH og står for State of Health. Men hvordan tallet måles, kan være forskelligt fra bilproducent til bilproducent. Undersøg derfor grundigt garantien hos producenten, så du undgår ubehagelige overraskelser.

Vær i øvrigt opmærksom på, at bilmærkerne ikke er forpligtet til at skifte hele batteriet, hvis kapaciteten er under den lovede grænse. Flere bilmærker udskifter kun dele af batteriet på garantien, hvis kapaciteten er under det lovede. Det er altså ikke en garanti mod, at du får et helt nyt batteri i bilen efter syv eller otte år.

Hvor længe holder batteriet? (degradering)

Ifølge flere bilproducenter bør batterierne i elbiler kunne holde 15-20 år – altså hele bilens levetid. Generelt har vi dog stadig forholdsvis lille viden om holdbarheden på batterierne i elbiler. Det skyldes, at der først de seneste år er kommet et større antal elbiler på vejene, og derfor et det statistiske grundlag stadig sparsomt.

Den amerikanske virksomhed Recurrent har specialiseret sig i at lave batterirapporter og analyser af elbiler. Ifølge deres seneste analyse af 15.000 elbiler helt tilbage fra den spæde begyndelse i 2010, sker det heldigvis forholdsvis sjældent, at et batteri går helt i stykker. Undersøgelse viser, at kun 1,5 procent af bilerne har fået udskiftet batteriet i bilens levetid.

Degradering

Analysen konkluderer også, ikke overraskende, at batterier degraderer over tid. Med andre ord bliver kapaciteten i batterierne mindre, jo mere vi bruger og slider på batteriet. Det kender vi også fra mobiltelefoner, el tandbørster og alt muligt andet elektronik med et batteri. Det betyder ikke, at batteriet er defekt, men man får bare mindre kapacitet og brugstid ud af hver opladning.

Analysen viser dog, at degraderingen af batteriet er forskellig alt efter bil- og batteriproducent, og samtidig er kurven ikke lineær. Se følgende eksempel på en Hyundai Ioniq 5 og Ford Mustang Mach-E.

Målingen viser, at batteriets kapacitet typisk falder mest de første 20-40.000 km og altså rammer et lavpunkt heromkring. Dog et begrænset fald i kapaciteten på 2-5%. Herefter flader kurven ud. Analysen på Mustang Mach-E indikerer endda, at kapaciteten igen kan stige herefter. Desværre har ingen af elbilerne været på markedet længe nok til, at analysefirmaet har kunne måle udover ca. 130.000 km.

Hvordan oplader jeg bedst batteriet på en elbil?

Helt grundlæggende forringes kapaciteten af et batteri over tid. Batterier bliver varme ved opladning – og batterier har ikke godt af konstant høj varme. Derfor bliver batterier i elbiler også kølet ned ved hjælp af f.eks. luft, vand- eller oliekøling. Batteriet i en elbil har det typisk bedst omkring 20-25 grader. Alt over eller under slider lidt på batteriet.

Lader du elbilen på en kraftig lynlader genereres der mere varme og batteriet oplever mere stress, hvilket mindsker levetiden og kapaciteten over tid. Eller det er man i hvert fald gået ud fra – også nogle bilmærker har endda frarådet jævnlig lynladning.

Men en ny amerikansk analyse af 12.500 Tesla-modellers data viser faktisk et overraskende billede. Her sammenlignede analysefirmaet de modeller, som havde opladet over 90% af opladningerne på en lynlader med de samme modeller, som kun havde ladet under 10% på en lynlader. Og forskellen var overraskende lille. Se bare de to grafer i videoen i bunden.

Hvilket niveau skal jeg lade batteriet til?

Et elbilsbatteri er også ledsaget af et BMS-system (Battery Management System), der skal sørge for at beskytte batteriet mod fuld op- eller afladning. Et batteri har nemlig ikke godt af at blive hverken fuld afladt eller opladt.

Det er også derfor, at du ved batteristørrelsen på elbiler ser en brutto- og nettoangivelse. Nettoangivelsen er den driftskapacitet som reelt er til rådighed i batteriet. Det betyder, at når bilen viser 100% eller 0%, så er der reelt stadig uudnyttet kapacitet på batteriet for at beskytte det.

Generelt anbefaler de fleste bilproducenter, at man i dagligdagen oplader batteriet til maksimum 80 procent. Og man bør lade det op, inden det når under 10%. Det er også derfor, mange mærker angiver en ladetid mellem 10-80%. Med en elbil vil du også opleve, at ladehastigheden falder markant, når batteriet oplades fra 80-100%. Ofte over dobbelt så lang tid, som det har taget bilen at lade fra 10-80%. Det illustrerer også, at de sidste 20% er hårdere for batteriet at lade.

Man må gerne oplade en elbil til 100% af og til, hvis man f.eks. skal på langtur. Uanset hvad bør man dog ikke lade elbilen stå i flere dage med fuldt opladt batteri, da batteriet potentielt kan lide overlast. På samme måde bør man ikke efterlade elbilen i lufthavnen i 14 dage med under 10%, da man risikerer at batteriet aflades helt.

Flere undersøgelser af batteriers lade cyklusser viser, at et batteri der kun aflades fra 80-30% vil holde kapaciteten fire gange bedre end samme batteri som aflades fra 100-0%.

Less is more

Når du oplader din elbil, bør du derfor tænke ’Less is more’. Med andre ord har batteriet bedst af at blive opladt jævnligt, men i kortere perioder ad gangen. Så det er f.eks. bedre for batteriet at lade fra 30-70% to gange end én gang fra 10-90%. Når det er sagt, skal det selvfølgelig passe til hverdagens kørselsbehov.

Er der forskel på batterier til elbiler?

Det korte svar er ja. De er dog oftest af samme type som betegnes lithium-ion batterier. Det er i dag det mest anvendte og benyttes også i en lang række andre elektriske apparater. En af de største fordele ved li-ion-batterierne er en høj energitæthed (densitet). Det betyder også, at der kan puttes mere energi og kapacitet ind på mindre plads end andre batterityper.

Selvom batteriet er samme li-ion type, findes der forskellige udgaver af batterier til elbiler. De betegnes f.eks. NMC eller LFP, der er forkortelser for de grundstoffer, som batteriet består af. F.eks. Nikkel, Mangan, eller Cobolt der har lidt forskellige fordele og ulemper i forhold til både produktionspris og densitet.

Et godt eksempel på anvendelsen af de forskellige batterityper er den nye Volvo EX30, der både fås i en udgave med et mindre LFP-batteri, der gør bilen billigere, samt en variant med et større og bedre NMC-batteri.

Hvad er fremtidens batterier? (Solid-State)

Netop fordi batterier består af mange sparsomme grundstoffer, så investeres der mange milliarder i udvikling af nye og mere bæredygtige batterityper. Et af dem, som der forventes meget af, er de såkaldte Solid-state-batterier. I stedet for en flydende masse (elektrolyt) inde i battericellerne er det erstattet af en fast masse, der både kræver færre grundstoffer og er mindre brandfarlige.

Fordelene er derudover en højere energitæthed og dermed bedre kapacitet/rækkevidde, de kan oplades hurtigere og kan have en levetid på op imod 30 år. Det forventes, at Solid-state-batterier bliver en fast del af nye elbiler om 3-5 år. Men de bliver dyrere i starten.

Se flere nyheder i vores Bilmagasin