Et elbilsbatteri er også ledsaget af et BMS-system (Battery Management System), der skal sørge for at beskytte batteriet mod fuld op- eller afladning. Et batteri har nemlig ikke godt af at blive hverken fuld afladt eller opladt.
Det er også derfor, at du ved batteristørrelsen på elbiler ser en brutto- og nettoangivelse. Nettoangivelsen er den driftskapacitet som reelt er til rådighed i batteriet. Det betyder, at når bilen viser 100% eller 0%, så er der reelt stadig uudnyttet kapacitet på batteriet for at beskytte det.
Generelt anbefaler de fleste bilproducenter, at man i dagligdagen oplader batteriet til maksimum 80 procent. Og man bør lade det op, inden det når under 10%. Det er også derfor, mange mærker angiver en ladetid mellem 10-80%. Med en elbil vil du også opleve, at ladehastigheden falder markant, når batteriet oplades fra 80-100%. Ofte over dobbelt så lang tid, som det har taget bilen at lade fra 10-80%. Det illustrerer også, at de sidste 20% er hårdere for batteriet at lade.
Man må gerne oplade en elbil til 100% af og til, hvis man f.eks. skal på langtur. Uanset hvad bør man dog ikke lade elbilen stå i flere dage med fuldt opladt batteri, da batteriet potentielt kan lide overlast. På samme måde bør man ikke efterlade elbilen i lufthavnen i 14 dage med under 10%, da man risikerer at batteriet aflades helt.
Flere undersøgelser af batteriers lade cyklusser viser, at et batteri der kun aflades fra 80-30% vil holde kapaciteten fire gange bedre end samme batteri som aflades fra 100-0%.
Less is more
Når du oplader din elbil, bør du derfor tænke ’Less is more’. Med andre ord har batteriet bedst af at blive opladt jævnligt, men i kortere perioder ad gangen. Så det er f.eks. bedre for batteriet at lade fra 30-70% to gange end én gang fra 10-90%. Når det er sagt, skal det selvfølgelig passe til hverdagens kørselsbehov.