Bliv klogere på bilens dæk
Vinterdæk, sommerdæk eller helårsdæk? Bliv klogere på, hvilke dæk du skal vælge, og hvorfor vi altid anbefaler sæsonens dæk.
Bliv godt kørende
- Vil du vide mere om bilens dæk, så guider vi dig her
Uanset om du kører meget eller lidt i din bil, er det vigtigt at have styr på dækkene. Bliver de for slidte, øges brændstofforbruget, bremselængden bliver længere, og bilen har et dårligere vejgreb, ligesom stabiliteten og følingen med bilen er ringere. Der er desuden også lovmæssige krav til mønsterets dybde, som du skal overholde.
Er det blevet tid til at få nye dæk på bilen, så kan du her bliver klogere på dæk.
Vi står klar på vores værksted til at skifte hjul på din bil.
Du skal vælge mellem vinter-, sommer- eller helårsdæk, men når det skal sættes på bilen, er det et hjulskifte. Forvirret? Det er forståeligt, men der er forskel på, hvad der er et dæk og et hjul, og det er derfor, vi kalder det noget forskelligt.
Dækket sættes på fælgen, som kan være en alu- eller stålfælg.
Dækket er selve det sorte på hjulet. Altså det, der er i kontakt med vejen. Det fås i en vinter-, sommer- eller helårs-udgave.
Når dækket er monteret på fælgen, er det et hjul, og det er hele hjulet, vi skifter på bilen. De fleste har nemlig vinterdæk og sommerdæk på hver sine fælge, så derfor skifter vi hele hjulet fremfor blot at skifte dækket.
Bruges om efteråret og vinteren.
Der skiftes til vinterdæk, når temperaturen falder til under 7 grader.
Bruges forår og sommer.
Der skiftes til sommerdæk, når temperaturen er over 7 grader.
Bruges året rundt. Intet hjulskifte. Dækkene er ikke lige så gode som vinterdæk, når der er sne på vejene eller lige så gode som sommerdæk på tør vej.
Vinterdæk er designet til kørsel i sne og ved lave temperaturer, og det er derfor det bedste valg, når vinteren er over os. Selv de vintre, som er milde, har dage, hvor der er sne og is, og derfor er det godt at være forberedt ved at have de rette dæk på bilen.
Vinterdæk virker bedst ved temperaturer under 7 grader, og de dage er der trods milde vintre stadig mange af.
Ved at køre med vinterdæk om vinteren får du dæk, der er designet til årstiden, og bilen får et bedre vejgreb. Samtidig er bremselængden meget længere, hvis du kører med sommerdæk på glatte vinterveje.
Sommerdæk er hårdere end vinterdækket, og det har en glattere overflade, som gør, at det mere behageligt at køre på i tørt og varmt vejr. Det giver et bedre vejgreb.
Du oplever måske, at vinterdæk larmer mere end sommerdæk, og det er, fordi der på sommerdækket er mindre friktion, og det gør også, at du bruger mindre brændstof, når du kører på sommerdæk (om sommeren).
Kører du på vinterdæk om sommeren slider du dækkene hurtigere, og samtidig har sommerdækket et bedre vejgreb end vinterdækket vil have om sommeren.
Er du typen, der glemmer at få skiftet dæk, så er et helårsdæk en god løsning. I hvert fald bedre end at køre rundt på enten sommerdæk om vinteren eller vinterdæk om sommeren. Helårsdæk kombinerer egenskaber fra sommer- og vinterdæk, men er altså ikke det bedste i nogen af de to kategorier.
Til gengæld får du nogle gode allround dæk, og hvis du alligevel ikke kører ud, når der er snevejr, vil du have nogle rigtig fine dæk uden besvær med opbevaring og skifte. Vær dog opmærksom på, at helårsdæk slides hurtigere end dæk til sæsonen. Man plejer at sige, at hvor man har brugt et sæt sommerdæk og et sæt vinterdæk, vil man have brugt tre sæt helårsdæk i samme periode. Husk løbende at tjekke mønsteret på dækkene, så de hele tiden lever op til kravene.
Er det tid at få skiftet sommerdækkene ud med vinterdæk? Eller er det sommerdækkene, der skal erstatte vinterdækkene? Uanset hvor vi er henne på året, står vi klar til at hjælpe dig med hjulskifte på vores værksted i Bilernes Hus.
Vi skifter hjulene, mens du venter, ligesom vi også kan opbevare det sæt hjul, der ikke er i brug, på hjulhotel. Så er du sikker på, at de opbevaret på den korrekte måde.
Har du brug for nye dæk, hjælper vi selvfølgelig også med det.
Når du skal finde den rette dækstørrelse, skal du kigge i bilens manual eller på mærkatet, som sidder i førersidens dør. Det er samme sted, du finder, hvad dæktrykket skal være.
Tallet for dækstørrelse kan være 235/55R15 103V, som betyder:
Loadindekset eller belastningsindekset angiver, hvor meget et dæk kan bære i kg. Hvis dækket ikke har det rette loadindeks, risikerer du, at bilen ikke bliver godkendt ved syn, ligesom det kan være, at forsikringen ikke dækker, hvis der skulle ske et uheld.
Herunder kan du se tabellen for loadindeks.
Hastighedsindekset angiver den maksimale hastighed, som dækket er godkendt til. Det er ikke tilladt at overskride hastighedsgrænserne for dine dæk. For alle dæk skal hastighedsindekset være højere end, hvad bilen er opgivet til at kunne køre. Kan bilen køre 185 km/t, skal der altså monteres dæk med T-mærket op til 190 km/t. Undtagelsen er vinter- og helårsdæk med M+S-markeringen.
Herunder kan du se tabellen for hastighedsindeks.
Det er svært at sige, hvor lang tid man kan have de samme dæk. En tungere bil med flere hestekræfter vil hurtigere slide sine dæk op end en let mikrobil.
Men du kan nok regne med, at dækkene holder et par sæsoner.
Vi anbefaler, at man får skiftet dæk, når der er 3 mm tilbage af dækmønsteret.
På den måde sikrer du, at dækket stadig lever op til sine gode egenskaber, fordi der er nok mønster til at få vejgreb. Samtidig sikrer du, at du kan køre hele sæsonen på dem.
Der skal være minimum 1,6 mm dækmønster tilbage på dine dæk.
Alle dæk har i dag en markør, der gør det nemt at finde ud af, om dækket er for slidt. Er der slidt helt ned til markøren, så er det tid til at skifte dækket.