Alt du skal vide om mild hybrid, hybrid og plug-in hybrid
Vi gør dig klogere på, hvad det vil sige, at en bil er en hybrid. Uanset om det er mild hybrid, hybrid eller plug-in hybrid.
Alt om hybridbiler
- Hvad er mild hybrid, hybrid og plug-in hybrid? Vi giver dig svaret her
Antallet af hybridbiler stiger markant år for år. I 2021 var den mest solgte bil en Ford Kuga Plug-in Hybrid. Der er flere faktorer, der spiller ind: Bilmarkedet går i en retning af, at kørslen skal være mere elektrisk, og samtidig har der været store rabatter på registreringsafgiften, der i mange tilfælde har gjort plug-in hybrider billigere end tilsvarende fossilbiler.
Mange vælger også hybridbilen for at få en forbedret brændstoføkonomi og som et skridt på vejen mod elbilen, men uden at tage det fulde skridt. For mange er de rene elbiler også lidt for dyre, og rækkevidden kan være en udfordring. Og det er her hybridbilen har sin styrke.
Populært sagt, får man med hybridbilen det bedste fra to verdener: Mere kørsel på el, men uden at være afhængig af en ladestander.
Ordet hybrid betyder en blanding eller en krydsning, og hybridbiler er altså en blanding mellem en bil med forbrændingsmotor, også kaldet en fossilbil, og en elbil.
Der findes forskellige typer af hybridbiler, men de har alle det til fælles, at de har både en forbrændingsmotor, en elmotor/generator og et ekstra batteri udover det klassiske 12 volt-batteri, der driver lygter, vinduesviskere, radio osv.
Hybridbilerne fungerer ved, at en elmotor/generator hjælper forbrændingsmotoren under kørsel. Batteriets størrelse afgør, om bilen skal lades op eksternt, og hvor meget hjælp elmotoren og batteriet giver.
Drives primært af almindelig forbrændingsmotor.
Ved siden af bilens almindelige batteri er der et 24-48V batteri, som hjælper ved opstart og acceleration.
Lades ikke op.
Drives primært af almindelig forbrændingsmotor.
Batteriet er større end ved mild hybrid, og det gør, at bilen ved lavere hastigheder kan køre på ren el.
Lades ikke op.
Drives både af elmotor og forbrændingsmotor.
Afhængig af modellen kan den køre 30-100 km på ren el, inden forbrændingsmotoren (benzin eller diesel) tager over.
Kan lades op via strømstik.
Bilguiden ser i denne video nærmere på de forskellige typer af hybridbiler. Her kan du blive klogere på, hvad mild hybrid, hybrid og plug-in hybrid er, og se nogle eksempler på bilmodeller indenfor hver type hybridløsning.
Du kan også høre mere om fordele og ulemper ved de forskellige biltyper, så du kan finde ud af, om din næste bil skal være en hybridbil.
I en bil med mild hybrid-teknologi som Kia Sportage er bilens primære driftskilde en helt almindelig benzin- eller dieselmotor. Udover bilens almindelige 12 volt batteri er en mild hybrid født med et lidt større 24-48 volt batteri.
Batteriet er ikke voldsomt stort og hjælper derfor kun til, når bilen holder stille, ved opstart og ved acceleration. Den hjælpende hånd fra det ekstra batteri forbedrer i nogle modeller brændstoføkonomien med op til 10-15 procent.
I en mild hybrid skal du ikke tænke på at lade batteriet op. Det sker helt automatisk løbende ved bremsning og kørsel ned ad bakke. Modsat gør batteriets mindre kapacitet, at du ikke har mulighed for at køre på ren el.
I en hybridbil som Renault Clio er batteriet større end i en mild hybrid, men ikke så stort som i en plug-in hybrid. På samme måde som ved mild hybrid hjælper batteri og elmotor til ved opstart, acceleration og generelt under kørsel.
Kører du ved lave hastigheder, kan flere hybridmodeller endda køre på ren el i en kortere periode, men da batteriet fortsat ikke er voldsomt stort (1-3 kWh), sker det ikke længe ad gangen. I en hybridbil fylder batteriet mere og for at få plads til det, er det i nogle modeller på bekostning af plads i bagagerummet.
I en almindelig hybrid oplades batteriet løbende ved bremsning og kørsel ned ad bakke, og man har ikke mulighed for at lade det op gennem en stikkontakt. Hybridmotoren giver en mærkbar forbedret brændstoføkonomi og udleder mindre CO2.
Plug-in hybridbiler som Ford Kuga har et endnu større batteri (dog stadig 3-8 gange mindre end en ren elbil), og det giver en markant forbedret brændstoføkonomi. Det er også den eneste hybridversion, hvor du selv kan lade batteriet op ved en ladestander nøjagtig som ved en ren elbil. Batteriet lades også op under kørsel ved motorbremsning.
Du kan køre på ren el med en plug-in hybrid, og hvor langt afhænger af modellen men typisk fra 30-100 km på en opladning. Du kan også vælge at gemme strømmen, til du skal køre i byen, så du kan køre i nulemissionszoner.
Mange kortere ture kan dermed klares på ren el, og du kan spare udgifterne til brændstof. Modsat har du en månedlig udgift til strøm eller til en leverandør af ladestander og ladenetværk.
Plug-in hybridbiler skal oplades for at køre på strøm, og det kan du enten gøre derhjemme ved at få en ladeboks eller bruge den såkaldte mormorlader, der anvendes i almindelig stikkontakt. Du kan også lade på offentlige ladestandere. Bliv klogere på dine valgmuligheder i vores ladeguide til plug-in hybridbiler.
Prøver du at finde rundt i junglen af forskellige ladeløsninger til de elektriske biler? Fortvivl ikke. Vores motorredaktør forklarer de forskellige muligheder og har samtidig lavet en sammenligning af priserne på de mest udbredte ladeløsninger.
Se videoguiden her - eller læs den skrevne udgave her.
Det er ikke kun bilejere, der efterspørger mere elektrisk kørsel. Bilproducenterne har også interesse i at producere biler med lavere CO2-udledning som hybridbiler. Der er nemlig bøder til producenterne for hvert gram CO2, bilerne udleder over 95 gram pr. kilometer. Så når en plug-in hybrid som den nye Ford Kuga udleder 32 gram CO2 pr. kilometer, bidrager den positivt til regnskabet, som gøres op årligt.
Hvis ikke bilproducenterne får udledningen markant ned på hele deres modelprogram, venter der altså kæmpe bøder. Det gør selvfølgelig også, at der kommer flere og flere hybridbiler på markedet.
Kia har et bredt udvalg af hybridbiler, og særligt deres Ceed plug-in hybrid har været populær.
Du har måske hørt om, at registreringsafgiften er sat ned på hybridbiler. Og det er også rigtigt - i hvert fald på plug-in hybrider.
I december 2020 blev der lavet en bilaftale, som skulle sikre, at der ville være 775.000 nul- og lavemissionsbiler på de danske veje i 2030. Nul- og lavemissionsbiler er elbiler og plug-in hybridbiler. Aftalen blev lavet for at sænke CO2-udledningen i Danmark.
En del af aftalen gik på at gøre nul- og lavemissionsbilerne mere attraktive at købe, og det har man gjort ved at give rabatter på registreringsafgifterne. Der er større rabatter til biler, der udleder mindre CO2 og kører længere på literen, ligesom der er et bundfradrag, der ikke betales afgifter af, og det bundfradrag er større på plug-in hybridbiler samt elbiler.
Mild hybrid- og hybridbiler blev med ændringerne en smule billigere, fordi de kører lidt længere på literen. Men som udgangspunkt er afgiften den samme på dem som biler med forbrændingsmotor, fordi udledningen af CO2 ikke kommer under 50 gram pr. km, som er grænsen for at være lavemissionsbil.
Udleder en plug-in hybrid mere end 50 gram CO2 pr. km vil den også betegnes som en "almindelig" bil og ikke en lavemissionsbil.
Samlet gav det i 2020 en rabat for plug-in hybridbiler på 80% af en normal afgift. Rabatten bliver dog løbende udfaset, så man for plug-in hybrider i 2021 betaler 55%, 2025 betaler 35% og i 2030 betaler 20% af den normale afgift. Så der er stadig rabat at hente – den bliver bare mindre år for år.