VIDEO: I denne guide bliver du klogere på alle de ting som påvirker elbilers rækkevidde.
Har du købt eller overvejer at købe en elbil, så har du nok stiftet bekendtskab med ordet rækkeviddeangst. Måske har du også hørt nogen beklage sig over, at rækkevidden på deres elbil har været markant kortere om vinteren. Og der er helt sikkert noget om snakken. Så hvor meget kan man regne med de opgivne rækkevidder på elbiler, og hvilke faktorer påvirker egentlig rækkevidden på batteriet - og kan man overhovedet gøre noget ved dem?
En række faktorer påvirker rækkevidden på elbiler. Nogle af dem er ikke anderledes end på brændstofbiler, og andre er mere udtalte på elbiler. I denne guide gør vi dig klogere på alt omkring elbiler og rækkevidde.
Hvad betyder WLTP?
Når du ser på en elbils opgivne rækkevidde er det opgivet efter den såkaldte WLTP-måling. Det står for ’Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure’ og er en målemetode af bilers forbrug som er defineret og udviklet under FN og EU-lov. På den måde måler og opgiver alle bilproducenter brændstofforbrug og CO2-udledning ud fra de samme kriterier og målemetoder.
For at kunne sammenligne alle biler under helt samme forhold er testen en laboratorietest, men den indebærer realistiske kørselsforhold og adfærd med længere testdistancer, accelerationer og opbremsninger. Derudover suppleres laboratorietesten med en køretur på almindelig offentlig vej kaldet ’Real Drive Emission’ (RDE). Her måles det, om emissionerne holder sig inden for resultaterne opnået i laboratoriet.
Fakta om WLTP-test:
- Testcyklus på 30 minutter
- Cyklus distance på 23.25 km
- 52 % bykørsel og 48 % motorvej/landevej
- Gennemsnitshastighed: 46,5 km/t
- Maksimum hastighed: 131 km/t
- Måles ved 23 grader celsius
- CO2-værdier korrigeres til 14 grader celsius
Batteristørrelsen har stor betydning for rækkevidden på din elbil. Både på grund af kapaciteten men også selve vægten på batteriet.
Batteristørrelse og vægt
Jo større batteri des længere rækkevidde. Det virker jo ganske logisk. Men når batteriet vokser, stiger vægten også og behovet for plads i bilens design. Så der er både en grænse for, hvor store batterierne fysisk kan være i mindre elbiler, og samtidig vil et stort og tungt batteri i en stor elbil gøre den mindre effektiv, fordi det giver en højere rullemodstand på dækkene og en større vindmodstand, hvilket du kan læse mere om senere.
Vær opmærksom på, at der ved elbiler ofte er opgivet et brutto- og nettotal for batteristørrelsen i en elbil. Brutto er den totale kapacitet, mens nettotallet er det reelle antal kWh, som batteriet kan lades op. De resterende kWh er en buffer som holdes tilbage for at pleje batteriet, så det aldrig aflades helt.
Det er ikke alle bilmærker, hvor begge tal opgives, og for eksempel Tesla opgiver slet ikke batteristørrelsen.
Der er stor forskel på, hvor langt elbiler kommer på den samme mængde strøm.
Strømforbrug og energieffektivitet per kilometer
Mange vil selvfølgelig skele til den opgivne rækkevidde og gå efter de elbiler med længst rækkevidde. Men kan du i det daglige klare dig med en rækkevidde under 300 km, som de fleste nye elbiler i dag kan præstere (flere også i koldt vejr), så er det er med økonomiske briller mere retvisende at se på elbilens forbrug og dermed finde den mest effektive elbil, der kører længst per kWh.
Når det kommer til energieffektiviteten, har det også betydning, om elbilen har to- eller firehjulstræk. I denne analyse kan du på baggrund af det norske FDM’s (NAF) rækkeviddetest se forskellen i effektivitet på en række af de mest populære elbiler.
Testen viser blandt andet, at Tesla Model 3 LR med firehjulstræk (AWD) var den mest effektive elbil. Den kørte 437 km på 50 kWh. Det er næsten dobbelt så langt (1,9 gange længere) som en Audi E-Tron 55 SUV. Selvfølgelig ikke overraskende, da E-tron er væsentligt større og vejer 636 kg mere.
I NAF’s test formår Tesla’en at forbruge hvad der svarer til ca. 114 Wh/km. Til sammenligning formår den størrelsesmæssigt sammenlignelige Polestar 2 (AWD) at køre 311 km på 50 kWh, eller hvad der svarer til ca. 161 Wh/km. Umiddelbart er Model 3 altså hele 41 procent mere effektiv, men den vejer også 279 kg mindre end Polestar 2.
Bemærk at de nævnte forbrugstal er målt om sommeren. Tallene ser unægtelig anderledes ud om vinteren – det kommer vi tilbage til.
Essensen er, at vægten har stor indvirkning på energieffektiviteten. Så vil du finde den mest økonomiske elbil, bør du lede efter den letteste med størst muligt batteri. Med andre ord vil der også være en økonomisk gulerod i at køre i en elbil som passer til dit kørselsforbrug. Har du for eksempel ikke brug for mere end en daglig rækkevidde på 100-200 km behøver du jo ikke nødvendigvis gå efter en elbil med en rækkevidde på 600 km. Du kommer i hvert fald til at flytte rundt på et større og tungere batteri som alt anden lige vil give dig en dårligere forbrugsøkonomi.
Temperaturen og vejret udenfor er en af de faktorer som påvirker en elbils rækkevidde allermest.
Temperatur og vejrforhold
Du har formentlig hørt eller læst (eller måske endda oplevet selv), at du ikke kan regne med elbilers rækkevidde, når det er koldt. Og nej – det kan du ikke. Det er så sikkert som amen i kirken, at rækkevidden på en elbil falder i takt med temperaturen. Der gælder dog langtfra den samme nedadgående kurve for alle elbiler. Den svinger meget alt efter producent og model.
Du vil formentlig opleve, at elbiler nogenlunde overholder den opgivne rækkevidde på en god sommerdag, hvis du holder dig omkring eller under 80 km/t. Men lige så snart temperaturen falder til under 20-25 grader, vil du begynde at opleve et fald i rækkevidden. For eksempel opgiver Skoda (og mange andre mærker), at deres batterier fungerer bedst, når udetemperaturen er mindst 20 grader.
Der findes flere tests af elbilers rækkevidde både sommer og vinter. En af de mere omfattende er lavet af den norske pendant til FDM, NAF, der i samarbejde med Motor.no hver vinter (og sommer) tester en række elbiler på den samme strækning med hastigheder mellem 60-110 km/t og temperaturer som svinger mellem cirka minus 10 og 0 grader. Alle biler starter uden forvarmning fra en lukket garage.
LÆS MERE: Se den store rækkeviddetest af elbiler
Konklusionen er klar. INGEN elbiler overholder den lovede rækkevidde. En af dem, der klarer rækkeviddetesten om vinteren bedst er Tesla Model 3 LR, der vinteren 2022 kørte 521 km på en opladning. Den er opgivet til 614 km og afveg altså med ca. 15 procent. Forbruget lød på ganske pæne 14,8 kWh/100 km. Den populære Model Y Standard Range RWD klarede i vinteren 2023 testen med en afvigelse på knap 26 procent.
Til sammenligning afveg en Polestar 2 LR Dual Motor med hele 28,8 procent fra de opgivne 476 km til reelt 340 km. Et forbrugstal på 21,8 kWh/100 km. Kia EV6 AWD nåede 423 km med et forbrug på 17,6 kWh/100 km (opgivet rækkevidde på 484 km), og præsterede altså 12,6 procent under det opgivne.
Volkswagen ID.4 Pro afveg fra den opgivne rækkevidde med 14,6 procent og Skoda Enyaq iV80 med 31,8 procent.
Så hvad skal man regne med? En god tommelfingerregel er nok at trække 20-30 procent fra den opgivne rækkevidde på en kold dansk vinterdag. Men det afhænger også af din hastighed. Du kan også gå ud fra FDM’s tommelfingerregel, der hedder, at man skal trække en procent af rækkevidden for hver grad du går under 20 grader. Så kører du normalt 400 km på en opladning ved 20 grader vil rækkevidden i stedet lyde på 320 km ved 0 grader.
Dæk og deres rullemodstand har stor betydning for en elbils rækkevidde.
Dæk og rullemodstand
Dæk og deres rullemodstand udgør mellem 20-30 % af brændstofforbruget på en bil. Plug-in hybrid- og elbiler er tungere og accelererer hurtigere, og det stiller større krav til dækkene. Det rette dæktryk og lav rullemodstand har derfor endnu større betydning for rækkevidden/forbruget på elbiler.
Når du vælger dæk, bør du derfor have fokus på, om dækkene er særligt udviklet til elbiler og vælge et dæk med lav rullemodstand. Rullemodstanden skal heldigvis fremgå tydeligt i form af en klassificering mellem A til G, ligesom man kender det fra elektriske apparater. Flere undersøgelser viser op mod 7-8 procent lavere brændstofforbrug på et A-mærket dæk i forhold til et G-mærket dæk.
Det er heller ikke ligegyldigt, hvor store dine dæk er. Læg mærke til, at den opgivne rækkevidde på elbiler typisk falder, hvis du vælger en mere sporty udstyrsversion, hvor fælgene typisk er større og dækkene bredere. Man oplever ofte store hjulstørrelser (18-20”) selv til mindre elbiler som får dem til at se større ud designmæssigt, men samtidig kan dækkene være atypisk smalle. Det er for samtidig at reducere rullemodstanden.
Bemærk også, at du beder om et højere forbrug og dermed mindre rækkevidde, hvis du bruger vinterdæk om sommeren, fordi de har en højere rullemodstand (blødere gummi og flere riller).
Ved lave hastigheder har rullemodstanden størst betydning. I takt med at hastigheden øges vil luftmodstanden dog blive en mere afgørende faktor for bilens forbrug.
Det er selvfølgelig ikke overraskende, at hastigheden har stor betydning for, hvor langt du kommer per kWh i en elbil.
Hastighed og kørselsmønster
Din kørselshastighed og mønster er også en sikker faktor som påvirker din brændstoføkonomi. Og som med konventionelle biler, så påvirker det selvfølgelig også rækkevidden på en elbil.
Modsat en bil med forbrændingsmotor, der typisk er mest effektiv ved en konstant hastighed uden for mange accelerationer, så er en elbil mindre effektiv ved høje hastigheder på grund af blandt andet vindmodstanden. Samtidig vil elbilen ikke ved en konstant høj hastighed få mulighed for at regenerere ved bremsning, hvilket er en stor fordel ved elbilen. Altså at bilen giver energi tilbage til batteriet, når du bremser. Derfor får du også mere rækkevidde ved at køre i byerne, hvor du kører langsommere og bremser oftere eller måske holder helt stille i lyskryds uden tomgangstab.
Ifølge FDM’s testhold oplever de, at man ved at øge hastigheden fra 110 til 130 km/t barberer omkring 20 procent af rækkevidden.
Vindmodstanden har også stor betydning for en elbils rækkevidde.
Vindmodstand og cw-værdi
Vindmodstand betegnes også luftmodstandskoefficient og måles efter en såkaldt cw-værdi. Tallet definerer, hvor aerodynamisk bilen er. Jo lavere tallet er, desto mindre energi skal bilen bruge på at komme fremad og opnår dermed et lavere energiforbrug.
Den store udfordring er, at luftmodstanden også afhænger af bilens fart. Og modstanden vokser med hastigheden i anden potens. Så når man kører 100 km/t, bruger bilen fire gange så meget energi som ved 50 km/t.
Bilmærkerne har i årtier udviklet bilerne med fokus på lavest mulige vindmodstand. En af de nyere biler med lavest vindmodstand er elbilen Mercedes EQS med en cw-værdi på 0,20. Tesla Model 3 har også en lav vindmodstand på 0,23, mens en ti år gammel VW Tiguan SUV er oppe på 0,37.
At tallet påvirker energieffektiviteten og forbruget, er der ingen tvivl om. Men en ting er teori og en anden praksis. For at sætte tallene en smule i relief, så viste en test af det tyske magasin Autobild for år tilbage, at en BMW X5 med en cw-værdi på 0,33 (det samme som en Golf) brugte to ekstra liter brændstof ved 150 km/t over 100 km i forhold til den lavere BMW 5-serie stationcar. Modsat skulle man forvente, at den større VW Touran ville bruge væsentligt mere brændstof end dens noget lavere og mindre søstermodel Golf. Men faktisk havde Touran en cw-værdi på 0,31 modsat Golfens 0,33, og derfor resulterede den samlede vindmodstand kun i et beskedent merforbrug på 0,3 liter ved samme hastighed.
De andre påvirkninger: Klimaanlæg, forvarmning og infotainment
Der er flere mindre områder som også har en indvirkning på det samlede forbrug. Har du allerede en elbil, har du formentlig oplevet, hvordan et slukket klimaanlæg vil hjælpe med et nedsætte strømforbruget (og dermed øge rækkevidden). Det samme gælder, hvis du slukker for infotainmentskærmen eller vælger et mere økonomisk køreprogram.
Et klimanlæg som virkelig skal arbejde med at skabe enten varme eller kulde kan godt trække adskillige procent fra batteriet. Her er det i høj grad et spørgsmål om, hvor meget du vil gå på kompromis med den generelle komfort, for at opnå det laveste forbrug. De fleste vil nok mene, at man skal kunne køre elbilen som en almindelig bil uden at på kompromis med komforten. Men du kan altså spare lidt ved at være opmærksom på især klimaanlægget.
TIP: De fleste elbiler kan i dag indstilles til at forvarme kabinen automatisk. Enten manuelt inde bilen eller via en app. På den måde kan du indstille bilen til at være den rette temperatur i kabinen, når du skal af sted, samtidig med at bilen fortsat er koblet til ladeboksen og forbliver opladt til dit ønskede niveau. På den måde undgår du at bruge unødig strøm fra batteriet på grund af en ”koldstart”.
Varmepumpe: Hvad betyder den?
Du har sikkert hørt om varmepumper i elbiler. De har eksisteret i over 10 år siden første generation Nissan Leaf. For bare få år siden var det tilkøb i de fleste elbiler, men i dag følger det ofte med elbilerne som standardudstyr – i hvert fald i Danmark, hvor klimaet er lidt koldere. I Tyskland og længere sydpå er det ofte fortsat ekstraudstyr, og det bør du være opmærksom på, hvis du køber en importeret bil.
Men hvad betyder varmepumpen så og gør den en forskel? Det tager lidt længere tid at forklare, så det har vi lavet en særskilt video og side omkring.
Motorkræfter og om elbilen har to- eller firehjulstræk har også betydning for rækkevidden på elbiler.
Hvad betyder motorstørrelsen og firehjulstræk for rækkevidden?
Fra konventionelle diesel- og benzinbiler er man vant til, at jo større og kraftigere motoren er, des kortere kører den på literen. Sådan er det også for en elbil.
Ser man på en elbil som Kia EV6, så er den med baghjulstræk og 229 hk opgivet til et energiforbrug på 165 Wh/km eller 528 km rækkevidde. For modellen med firehjulstræk lyder tallet på 172-180 Wh/km eller en opgivet rækkevidde på 484-506 km. Modellen med firehjulstræk har også en egenvægt på 2015 kg – 105 kg mere end modellen med baghjulstræk.
Men forskellene svinger meget efter mærke og model. Ser vi på en anden populær elbil som SUV’en Volvo XC40, så har den et forbrug på 176 Wh/km med en single motor på 252 hk med baghjulstræk. Vælger du nøjagtig samme bil med samme batteristørrelse men med en ekstra elmotor og dermed firehjulstræk, lyder forbruget på 179 Wh/km. Med andre ord er den opgivne rækkevidde kun reduceret fra 514 til 501 km.
Så selvfølgelig får du mindre rækkevidde i en bil med mere teknik i form af firehjulstræk og en ekstra elmotor, men forskellen kan være begrænset.
Der, hvor du virkelig kan påvirke rækkevidden, er, hvis du jævnligt udnytter den ekstra power i bilen. Gør du dette, så skaber du også en øget vindmodstand som alt sammen er med til at reducere rækkevidden markant. Det har du i sagens natur ikke mulighed for, hvis du vælger modellen med mindre eller kun en elmotor.
Gode råd til at opnå den bedste rækkevidde
Det var en længere gennemgang af alle de ting, som påvirker en elbils rækkevidde.
Vi håber, at du er blevet klogere, og vil hermed gerne give dig nogle simple råd at tænke over til at øge rækkevidden i din elbil. Nogle er nemmere sagt end gjort, og andre kræver større overvejelser. God tur!
- Overvej, om du har behov for den største elmotor og/eller firehjulstræk
- Er højest mulig rækkevidde altafgørende, bør du kigge på energiforbruget per kWh
- Vælg en elbil med lavest mulig totalvægt og vindmodstand/cw-værdi
- Overvej at købe en elbil med varmepumpe
- Vælg lidt højere dæktryk og de rigtige dæk til årstiden
- Kør langsommere og undgå hurtige accelerationer (undgå sport køreprogram)
- Kør om muligt landevej frem for motorvej