Nissan Leaf 2018 1600 54

Nissan Leaf: Som at flyve

Der er en lang række fordele ved den nye Nissan Leaf, og står du og overvejer, om din næste bil skal være en elbil, er Leaf'en et rigtig godt bud med lang rækkevidde og fair pris.

Peter Jensen
·

”Det er som at flyve”, sådan lyder det fra Søren Holst Korthsen, der er salgskonsulent i Bilernes Hus i Silkeborg, når han skal beskrive køreoplevelsen i den nye Nissan Leaf.

Den nye Nissan Leaf har fem døre, tre seler bag i, to af dem med isofix og et bagagerum med plads til det hele, på 435 L. Har du brug for endnu mere plads kan bagsæderne lægges ned (60/40 spiltsæder).

Elbil som årets bil

Nissan Leaf er en af fire elbiler, der er kommet med i feltet til Årets Bil 2019, der hver år kåres af Motorjournalisternes Klub Danmark. Søren Holst Korthsen er meget positiv i forhold til Nissan Leaf's chancer for at få en placering i topfeltet og måske endda løbe af med sejren.

”Det er en ren elbil, der har en lang rækkevidde og du får rigtig meget for pengene. Alt i alt et rigtigt godt bud på årets bil. Og en rigtig god bil til kunderne ligegyldigt om det er den lille familie, parret uden børn eller pendleren, der skal have ny bil”, lyder vurdering fra Søren Holst Korthsen.

Elbil hvis du kører under 25.000 km om året

Der er kørt flere Nissan Leaf biler fra Bilernes Hus med glade nye købere inden i. Står du og overvejer, om din næste bil skal være en elbil, skal du være opmærksom på følgende:

  • Hvor langt kører du om året.
  • Hvordan kører du – få lange eller daglige kortere ture.

Kører du omkring 10.000 til 20.000 km om året fordelt på alm. kørsel til og fra arbejde, ud og handle samt små ture, så er elbilen noget for dig. Kører du mere end det eller ligger dine km fordelt på få lange ture. Kører du fx til Hamborg en gang om ugen, men ellers står bilen mere eller mindre stille, så er en elbil måske ikke løsningen for dig.

Kontant besparelse

Når Søren Holst Korthsen står med kunder, der overvejer elbilen, hjælper han dem gerne med at regne besparelsen ud:

KØRER 15.000 KM OM ÅRET I BENZIN BIL

Benzinbilen kører fx 15 km pr. liter.
Det betyder, der skal 1.000 liter på i løbet af året
Benzin koster, lad os sige, 11 kr. pr. liter.
Det giver i løbet af året udgifter på 11.000 kr. til brændstof.

KØRER 15.000 KM OM ÅRET I NISSAN LEAF

Nissan Leaf kører, i den virkelige verden, 300 km på en opladning.
Det betyder, der skal 50 opladninger til i løbet af året.
En opladning koster omkring 80 kr.
Det giver i løbet af året udgifter på 4.000 kr. til strøm.

Det giver alt i alt en besparelse på 7.000 kr. om året bare i "brændstof" til bilen. Oven i det skal det nævnes, at du lige nu får strømmen gratis de første to år (læs mere i afsnittet: ”Gratis strøm i to år”).

Sikkerhed

Er en sikker bil det vigtigste for dig, når du skal købe ny bil, kan du roligt vælge en Nissan Leaf. Den har fået fem ud af fem stjerner fra Euro NCAP (European New Car Assessment Program, europæisk program for bedømmelse af nye biler).

Avancerede teknologier der hjælper dig med bedre udsyn, advarer dig om aktiviteter omkring dig, og i visse tilfælde endda griber ind og reagerer. Det giver ikke kun en større køreglæde, de mange funktioner øger også sikkerheden. Det er også tilfældet med fx Nissan Leafs automatisk nødbremse, advarsel ved blinde vinkler og intelligent vognbaneassistent, der bremser ned, hvis du ubevidst viger udenfor din bane.

Lang rækkevidde og stort batteri

Nissan Leaf har et 40 kWh batteri og en rækkevidde på 389 km på en opladning. Ifølge Søren Holst Korthsen er de 389 km på papirerne, altså ved helt optimal kørsel.

Du skal derfor nærmere gå ud fra 300 km på en opladning. En opladning koster ca. 80 kr. alt efter dit elselskab, hvilket er langt under hvad det koster at fylde tanken med benzin eller diesel.

Batteriet

I Nissan Leaf er der som nævnt et 40 kWh batteri. Batteriet består af 192 celler, der hver kan skiftes ud, hvis der skulle opstå problemer.

Nissan Leaf leveres også med otte års (eller 160.000 km) garanti på batteriet. Det betyder, hvis din Nissan Leaf mister batterikapacitet til under 75 %, fikser vi det uden omkostninger.

Det er nu ikke noget, du behøver bekymre dig om, for siden den første Nissan Leaf kom på gaden i 2010, har der kun været tre reklamationer på batteriet i Europa.

Opladning

Når du sætter din bil til opladning derhjemme efter en endt arbejdsdag, er den klar næste dag. Nissan Leaf har indbygget en lader på 6,6 kW. Du har mulighed for to oplader typer hjemme ved dig selv:

  • En lader med 16A, hvor du kan oplade din bil fra 0 til 100 % på 15 timer.
  • Eller en oplader på 32A, som du også finder rundt i landet, hvor du får en fuld opladning på 7,5 timer.

Når du er på farten i både Danmark og udlandet, kan du ved hurtigladerne ChaDeMo, lade din Nissan Leaf på omkring 1 time (fra 20 til 80 %). Opladning af din Nissan Leafs 40 kWh batteri er selvfølgelig afhængig af forholdende, så som opladerens typer og stand, temperaturen af dit batteri og omgivelserne.

Færre udgifter til reparationer

Med en elbil bliver dine værkstedsregninger også færre, idet der fx ikke skal skiftes olie, brændstoffilter eller tændrør på en elbil. Der er heller ingen gearkasse, der kan give dig problemer.

Generelt er der ikke de samme sliddele, der ofte giver problemer ved alm. biler. Det er egentligt kun bremserne, der lige så godt kan drille i en elbil som i en forbrændings-bil.

Gratis parkering

Det skal også nævnes, at du ofte kan parkere gratis, når du lader din elbil. Så betaler du for strømmen, men holder til gengæld gratis.

Det kan være en stor fordel i byer som København og Århus, hvor parkering er dyr og svær at finde.

Meget mere Nissan

Du kan læse meget mere om den nye Nissan Leaf her. Du kan læse om fx nøglefri betjening og startknap, e-pedal, som lader dig køre med kun én pedal – accelerere, sænke farten og bremse med én og samme pedal og Nissan ProPILOT, der nærmest kører og parkerer bilen for dig.

Du kan selvfølgelig også ”styre” din Nissan Leaf fra mobilen. Med den tilhørende app, kan du finde bilen, hvis du fx ikke kan huske, hvor den er parkeret. Du kan se hvor meget strøm der er på batteriet og indstille, hvornår den skal oplade. Du kan også sætte den til at varme op, så den er dejlig lun og klar, når du skal afsted på arbejde.

Nissan Leaf - helt kort:

FORDELE

  • Mere miljøvenlig end forbrændingsmotoren.
  • Gratis strøm i to år (ved køb af Nissan Leaf frem til 30. dec. 2018).
  • Kontant besparelse på ”brændstof”.
  • Ingen gearkasse, oliefilter, tændrør og andre sliddele, der kan gå i stykker.
  • Høj sikkerhed for dig og dine kære.
  • Glidende (flyvende) køreoplevelse, der ikke kan sammenlignes med alm. automatgear.

ULEMPER

  • Rækkevidden – du kan ikke køre til Italien uden opladninger, der tager længere tid end at tanke brændstof.
  • Gensalg – der er så få brugte elbilen på markedet, at det stadig er uvist, hvordan de holder prisen.
  • Ingen anhængertræk – Nissan Leaf er, som de fleste elbiler, ikke godkendt til anhængertræk.
  • Uenighed på hjemmefronten – den er så lækker at køre i, at hvis I har to biler, bliver der kamp om Leaf’en.