Ladeløsninger til din elbil
- Ubegrænset opladning eller betal efter forbrug - du får overblikket her
Har du købt en elbil, eller overvejer du at købe en? Så har du helt sikkert også overvejet, hvordan opladning fungerer, og hvilken ladeløsning du skal vælge.
Selvom du måske tror, at opladning kan være en udfordring, vil det i praksis ikke føles sådan, når du først har en elbil. Især hvis du har mulighed for at lade op hjemme. Bilen vil altid klar til brug, og der er ikke noget med at tage hjemmefra fem minutter før for at svinge forbi tankstationen om morgenen. Bare sæt ladekablet i, når du kommer hjem, og så er bilen klar næste morgen.
Det bliver ikke nemmere at have bil!
Vi hjælper dig gerne med at finde den rette bil og ladeløsning.
Hvilke muligheder for opladning har jeg?
Der findes overordnet to måder at lade på: Hjemmeladning og offentlige ladestationer.
Opladning hjemme: Er det muligt at få en hjemmelader, vil man som elbilsejer vælge det. Her kan du lade bilen efter behov, og det giver dig en af de største fordele ved elbilen: Den er altid klar til at køre. Du slipper fremover for besøg på tankstationer i hverdagen. I stedet klares det, når bilen holder i indkørslen.
Opladning ude: De offentlige ladestationer bruges af de elbilister, der ikke kan få hjemmeladning, eller når du er på farten. Her kan man finde både hurtig- og lynladning, og forskellen er, hvor hurtigt der bliver ladet op. Lynladning er det, der går hurtigst, og en nem måde hurtigt at få flere kilometer på bilen. Man kan også benytte lynladere og 11/22 kW-ladere på offentlige ladestandere.
Hjemmelader
Ladeeffekten er typisk 11 kW, men kan være op til 22 kW.
Kaldes også for normallader, der dækker over de ladere, som findes på offentlige steder.
En fuld opladning tager typisk op til seks-syv timer.
Hurtiglader
Ladeeffekten er på 23-99 kW.
Findes typisk ved indkøbscentre, hvor man har lidt bedre tid til at lade og derfor ikke har brug for en lynlader.
Her kan man lade batteriet op på en times tid.
Lynlader
Ladeeffekten er over 100 kW.
Findes typisk ved rastepladser og tankstationer, hvor man hurtigt skal kunne komme videre.
Her kan man lade batteriet op på under 30 minutter.
Skal jeg have ladeboks?
Ja, det skal du – i hvert fald hvis du har mulighed for det. Har du ikke det, bruger du bare det offentlige ladenet.
Du har måske hørt om mormorladeren eller nødladeren til plug-in hybridbiler, men sådan en følger ikke med til elbilen. Den kan tilkøbes, men det tager alt for lang tid at oplade en elbil med den løsning, for den lader kun med 2,3 kW. Det er desuden noget Sikkerhedsstyrelsen fraråder.
For en Tesla Model 3 Long Range med et batteri på 82 kWh vil tage omkring 35 timer om at lade op på en mormorlader. Bruger du i stedet en ladeboks, der lader med 11 kW, vil det tage omkring 7,5 time at lade fra 0-100%.
Så ja, har du elbil, skal du have en ladeboks.
Hvad er AC-ladning og DC-ladning?
Hvad er forskellen på AC-ladning og DC-ladning?
Hvad er AC-ladning?
Hvad er DC-ladning?
Sådan får du en ladeboks
Køb af ladeboks
Du køber selv en ladeboks og får installeret. Det kan være en ladeboks fra Zapp, Easee og Zaptec, eller fra en udbyder, der også tilbyder leje af ladebokse. Køber du den fra en udbyder, er installationen typisk inkluderet i prisen.
Det er den dyreste måde at etablere en ladeboks derhjemme, men giver dig fuld råderet over boksen og frit valg i forhold til elleverandør.
De fleste tilvælger et refusionsabonnement, så du kan få elafgiften refunderet. Det er en god idé, hvis du ikke modtager refusion i forvejen. Det gør du, hvis du har solceller eller varmepumpe.
Køb af ladeboks - frihed og fuld råderet
Der kan være mange grunde til at købe ladeboksen: Du vil gerne eje boksen og kan tage den med, hvis du skal flytte. Du ønsker ingen løbende lejeudgifter eller abonnementer. Du får i forvejen refusion og har derfor ikke brug for at få et refusionsabonnement.
Det er i hvert fald i de tilfælde, du skal overveje et køb af ladeboksen. Det er nok prisen, der afholder de fleste fra at købe boksen. For det er dyrere end for eksempel at leje den, og der kan gå år, før det bedre har kunne betale sig at købe boksen fremfor at leje den og betale for den månedligt.
Men der er også fordele ved at købe ladeboksen. Du har en udgift lige nu og her, men ingen løbende udgifter. Du kan frit vælge elleverandør og er ikke bundet et bestemt sted. Du kan tage ladeboksen med, hvis du flytter, og du kan frit vælge, om du skal have et refusionsabonnement, hvor du får elafgiften refunderet.
Det kan altid betale sig med refusionsabonnement, når du har en elbil - med mindre du i forvejen får elafgiften refunderet, fordi du har solceller eller varmepumpe. I så fald skal du ikke have det.
Leje af ladeboks
Du kan vælge at leje ladeboksen og betale en månedlig lejeudgift, som typisk også indeholder et service- og refusionsabonnement. Det kan fås hos udbydere som Norlys, OK og Andel.
Det er den billigste måde at få en ladeboks, men du binder dig til en månedlig udgift, og ofte også til elleverandøren.
Leje af ladeboks - nemt og billigt
Hvis det skal være både nemt og billigt, når du vælger ladeboks, skal du vælge at leje den. Det er den billigste måde at komme i gang på, og der går flere år, før det er blevet dyrere end at købe ladeboksen. Flere udbydere tilbyder desuden, at du kan købe ladeboksen fri, og du kan derfor ombestemme dig senere, hvis du ønsker at beholde ladeboksen.
Når du lejer ladeboksen, betaler du et mindre beløb i startomkostninger, og så er der en månedlig lejeudgift. Den månedlige lejeudgift inkluderer typisk også service- og refusionsabonnement, så du får elafgiften refunderet (med mindre du har solceller eller varmepumpe).
Ulempen kan være, at du binder dig til din ladeudbyder, men da det typisk er energiselskaber som Norlys, OK og Andel, er det alligevel ofte dem, der forsyner dig med el i forvejen. Derfor gør det ikke den store forskel, at du får ladeboksen fra dem.
Abonnement
Du kan få ladeboks hos Clever, hvor du får et månedligt abonnement, der dækker både ladeboks og strøm. Det er teknisk set en lejeaftale, fordi du ikke ejer ladeboksen, men du får samtidig strøm til bilen inkluderet i prisen - også på det offentlige ladenetværk.
For mange er Clever en dyrere, men bekvem løsning, fordi man kender prisen for sit elforbrug hver måned.
Har man en årlig kørsel på 30.000 km eller derover, kan Clever sagtens betale sig.
Abonnement - fuldt overblik over biløkonomien
Med en abonnementsløsning, der indeholder både ladeboks og den strøm, du bruger til elbilen, får du det fulde overblik over din biløkonomi. Det er præcis, hvad Clever tilbyder.
Her betaler du for at få opsat ladeboksen, og så er der et løbende abonnement, der inkluderer strøm, service, refusion og leje af boksen. Det er en fast pris, hvor der dog kan tillægges et energitillæg, hvis den gennemsnitlige strømpris for en måned er over 0,89 kr./kWh (inkl. moms). Der har ikke været tillæg siden februar 2023.
Hos Clever kan du lade både hjemme og ude på ladenetværket til samme pris. Det giver dig fleksibilitet og gør det virkelig nemt og bekvemt at have elbil. Clever har Danmarks største ladenetværk, så det er nemt at finde en ladestander.
Du kan dermed lade alt, hvad du vil for et fast beløb. Det giver ro og tryghed i biløkonomien.
Værd at vide om ladeboksen
Installation af ladeboks
Serviceaftale på ladeboksen
Oplad elbilen, når strømmen er billigst
Hvilken ladeløsning skal jeg vælge?
Der er mange forskellige udbydere på markedet, og hvilken ladeløsning du skal vælge, afhænger af om du kan få hjemmelader og dit kørselsbehov.
Vi har i Ladeguiden set nærmere på, hvilken løsning der er billigst, så du kan få overblikket og forhåbentligt finde den helt rigtige ladeløsning til dit behov.